بهترین کتاب های خودشناسی دنیا

هر چند وقت یکبار زمانی را به تأمل دربارۀ افکار و احساسات‌تان اختصاص می‌دهید؟ آیا تا به حال در مورد دلایل اصلی رفتارتان اندیشیده‌اید؟

خودآگاهی ما را به خودمان نزدیک‌تر می‌کند. این کار به ما اجازه می‌دهد تا با احساسات‌مان به طور واضح آشنا شویم و نقاط قوت و ضعف‌ درون‌مان را بهتر بشناسیم. خودآگاهی از ادراکات ما حاصل می‌شود. ما نمی‌توانیم در مورد خودمان آگاهی کسب کنیم مگر اینکه بدانیم در حال حاضر درون ما چه اتفاقی می‌افتد و ما چگونه به آن پاسخ می‌دهیم.

یونگ می‌گوید:

کسي که برون نگري مي‌کند در حال رويابافي است و کسي که درون‌نگري مي‌کند هشيار است.

دنیل گلمن از پیشگامان نظریۀ هوش هیجانی اظهار داشت که در روانشناسی مثبت‌گرا، خودآگاهی در دسترس‌تر از پیش معرفی شده است. گلمن در کتاب خود به نام هوش هیجانی بیان کرد که خودآگاهی یکی از چهار رکن اصلی هوش هیجانی و برای موفقیت در هر زمینه‌ای ضروری است.

خودآگاهی نگرش ما را نسبت به خودمان و دیگران تغییر می‌دهد. این مسئله از قدیم‌الایام وجود داشته است. ضرب‌المثل یونانی «خودت را بشناس» خیلی قدیمی است و پرورش خودآگاهی را در تمام زمینه‌ها و عصرها موردتوجه قرار داده است.

نویسندگان برجسته و متخصصان سلامت روان تفکرات عالی را در مورد خودآگاهی ارائه داده‌اند که هر کدام یک رویکرد منحصربه‌فرد برای این موضوع معرفی می‌کند. این مقاله برخی از آثاری را معرفی می‌کند که آگاهی را پرورش می‌دهد و ما را به سمتی راهنمایی می‌کند که مفهوم خودآگاهی را به طور کامل درک کنیم.

برای هر کتاب در این لیست، توضیح مختصری آورده شده است که نشان می‌دهد این آثار چگونه خودآگاهی شما را ارتقا خواهند داد.

امیدواریم این لیست به شما کمک کند تا بتوانید بهترین کتاب‌هایی را که باعث ارتقای سطح خودآگاهی‌تان می‌شود انتخاب کنید.

برویم به سراغ این آثار:

1. خودآگاهی: راهنمایی برای مؤفقیت در کار و زندگی از رابرت پسیک و دانری گرایلینگ

این کتاب به غالباً به این موضوع پرداخته است که خودآگاهی چگونه می‌تواند به شما کمک کند تا در کار و زندگی‌تان مؤفق شوید.

با این حال، این دو نویسنده بررسی کرده‌اند که چگونه خودآگاهی بر جسم ما، روابط ما با دیگران و معنویت ما اثر می‌گذارد.

در مورد این که ما واقعاً در زندگی چه چیزی می‌خواهیم و اینکه چگونه آن را به دست آوریم، بخش‌های زیادی در این کتاب وجود دارد.

این اثر یک راهنمای جامع برای آموزش خودآگاهی و به‌کارگیری آن برای رشد و تعالی است.

2. کتاب بیداری: رسیدن به زندگی دلخواه با درک زندگی اکنون از مارک نپو

این کتاب با هدف آگاه کردن شما از شگفتی‌های زندگی نوشته شده است و در قدم اول شما را از آنچه که واقعاً هستید آگاه می‌کند.

نویسنده گستره‌ای از نگرش‌های مختلف را دارد در مورد اینکه چرا ما احساس درد، شگفتی و عشق را تجربه داریم.

تمرین‌های این کتاب به شما کمک خواهند کرد تا واقعاً درک کنید که زنده بودن و لذت بردن از زیبایی‌های زندگی چیست.

3. آزادی، غنا و احساس رضایت: مسلط شدن این‌ها بر زندگی شما از آیلت پورت

این کتاب علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند تا درک بهتری از احساسات خود به دست آورید، بلکه به شما این انگیزه را خواهد داد که به دنبال هر چه در زندگی می‌خواهید بروید.

مطالب این اثر به شما یاد می‌دهد که چگونه کنترل زندگی خود را به دست بگیرید و آن را به بهترین شکل زندگی تغییر دهید.

این کتاب دومین کتاب یک مجموعه است. پورت پیش از این کتاب «لذت من بودن» را منتشر کرد که در آن بر خوددوستی و خودپذیری پرداخته بود.

4. هدایت خودتان: راهنمایی برای افزایش خودآگاهی، خودهوشیاری و خودمدیریتی از زبولان هندلی

این کتاب بر افزایش خودآگاهی تمرکز دارد تا بتوانید با تقویت آن رهبر بهتری برای دیگران شوید. این اثر تمرینات مختلفی دارد تا درک بهتری از احساسات خود پیدا کنید و همچنین آن یک کلاس پیشرفته است تا یاد بگیرید چگونه برای دیگران ایجاد اشتیاق کنید.

5. هفت عادت افراد تأثیرگذار: آموزه‌های مؤثر برای تغییر شخصی از استیون کووی

استیون کووی، نویسندۀ پرفروش، این کتاب را در سال ۱۹۸۹ منتشر کرد اما هنوز هم این اثر یکی از مرتبط‌ترین کتاب‌های بهبود فردی برای کسانی است که به دنبال افزایش بهره‌وری و موفقیت هستند.

در حالی که یاد می‌گیرید چطور عادات افراد موفق را با خودتان تطبیق دهید، شروع به درک نقاط ضعف و علت به وجود آمدن آن‌ها خواهید کرد.

6. خودآگاهی: محرک پنهان موفقیت و رضایت از تراویس بردبری

این کتاب این ایده را به چالش می‌کشد که موفقیت به سادگی «کسی که می‌خواهید باشید» است.

تراویس بردبری، نویسندۀ این اثر استدلال می‌کند که بسیاری از افراد هیچ ایده‌ای از چیزی که واقعاً می‌خواهند باشند ندارند زیرا بخش زیادی از هویت ما را عوامل خارجی که فراتر از کنترل ما هستند هدایت می‌کنند.

بعد از پرداختن به این ایده، این کتاب راهبردهای مختلفی را برای شما ارائه می‌کند تا مراحلی را طی کنید و واقعاً از زندگی خود راضی باشید.

7. کیمیاگری 365: کتاب راهنمای خودآگاهی از برندا مروی

این کتاب دارای تمریناتی است که به شما کمک می‌کند به خود ایده‌آل‌تان تبدیل شوید. برندا مروی استدلال می‌کند که خودآگاهی و اینکه بدانید واقعاً می‌خواهید چه کسی شوید، کلید این تغییر است.

در این کتاب راهنمای 365 روزه، داستان‌هایی را خواهید دید که نشان می‌دهند چرا اکثر افراد جامعه نمی‌توانند آنطور که می‌خواهند زندگی کنند، چقدر آسان است که گزینۀ «ایمن» را در زندگی انتخاب کنیم و چرا جستجو برای کامیابی در ظاهر هرگز کارساز نخواهد بود.

8. ایگو دشمن من است از رایان هالیدی

این کتاب یک بررسی عمیق در مورد اینکه چگونه افراد اجازه می‌دهند نفس‌شان آن‌ها را تعریف کند، چرا انجام این کار بد است و چگونه باید در برابر آن مقاومت کرد ارائه می‌دهد.

بسیاری از افراد، حتی بزرگترین رهبران جهان هم گاهی‌اوقات از تسلیم هوای نفس شدن رنج برده‌اند. بر این اساس شاید این کتاب قادر باشد تا تأثیر مثبتی بر افراد بگذارد.

9. هیولای درونت را بیدار کن از تونی رابینز

نویسنده تونی رابینز، به طور گسترده‌ای یکی از بهترین پیشگامان در مباحث بهبود فردی در تاریخ است.

در میان تمام کتاب‌های او، هیولای درونت را بیدار کن باید در صدر لیست مطالعه‌تان قرار گیرد.

این اثر توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانید بهترین خودتان را بیدار کنید و سپس به دنبال هر چه که در زندگی می‌خواهید بروید.

با یادگیری بیشتر در مورد غول درونی خود، خواهید دانست که چه چیزی آن را سرکوب می‌کند و چگونه می‌توانید آن را در جهان رها کنید و سپس چیزهای زیادی در مورد نقاط قوت و ضعف خود کشف خواهید کرد.

10. بصیرت: خودآگاهی در دنیای خودفریبی از تاشا اوریک

در این کتاب، نویسنده با مثال‌های متعدد مردان و زنانی را به تصویر می‌کشد که به فقدان خودآگاهی تمایل دارند.

همانطور که این اثر را می‌خوانید نویسنده از شما خواسته می‌شود تا نگاه عمیق‌تری به خودتان بیندازید و نویسنده در توضیح نحوۀ انجام این کار بسیار خوب عمل کرده است.

11. هوش هیجانی: چرا از IQ مهم‌تر است از دنیا گلمن

ایدۀ اصلی کتاب این است که به هوش هیجانی باید بیشتر از دانش عمومی توجه شود زیرا محتمل‌تر است که آن باعث مؤفقیت فرد شود.

 این بررسی عمیق هوش هیجانی از نحوۀ ارتباط‌تان با دیگران و اینکه چرا کارها را به شیوۀ خودتان انجام می‌دهید درک خوبی به شما می دهد.

12. توانایی‌های ذهنی برای تسلط بر خودآگاهی از الیزابت دیاموند

در این کتاب هفت قانون را یاد خواهید گرفت که با آن‌ها نه تنها می‌توانید خودفهمی را ارتقا دهید بلکه خواهید توانست عزت‌نفس‌تان را هم افزایش دهید. می‌توانید از این کتاب انتظار داشته باشید که کشف شادی و آرامش پایدار را در طول زندگی شما آسان‌تر کند.

13. هنر سخن گفتن با خود از ورونیکا توگالوا

یک کتاب بهبود فردی برای کسانی که از این نوع کتاب‌ها بیزار هستند.

ورونیکا توگالوا، نویسندۀ این کتاب ادعا نمی‌کند که پاسخ تمام سؤالات را داده است، همچنین اغلب‌اوقات به طور مستقیم مشاوره نمی‌دهد.

 با این حال، او داستان‌های زندگی خود را به شیوه‌ای صادقانه مطرح می‌کند و خواننده را به خوداندیشی تشویق می‌کند. شما می‌توانید احساس کنید که احساسات نویسنده از طریق صفحات به شما منتقل می‌شود و این باعث می‌شود که شما از همان ابتدا تحت‌تأثیر او قرار بگیرید.

پیام اصلی این کتاب این است که خوشبختی و کامیابی در درون خودتان وجود دارد. شما فقط باید آن را پیدا کنید.

14. من: یک مجلۀ خودآگاهی برای زنان از نانسی ریچاردسون

این مجلۀ ۱۲ ماهه برای زنان نوشته شده است و در آن دستورالعمل‌هایی را به منظور تقویت تمام آداب خویشتن‌نگری ارائه داده است. با خواندن این مجله، چیزهای بیشتری در مورد حالات و عادات خود یاد خواهید گرفت، خواهید آموخت که چطور باید بیشتر سپاسگزار باشید، چطور اهداف را تعیین کنید، چگونه انگیزه داشته باشید و چیزهای مهم دیگر.

ذهن‌های خلاق قطعاً این کتاب را دوست خواهند داشت. مهم‌تر از همه اینکه، این کتاب به کاهش بروز نشانه‌های افسردگی و اضطراب هم کمک خواهد کرد.

15. من خودم را می‌شناسم: مجلۀ یادگیری عاطفی اجتماعی در خودآگاهی از امیلی دی کوریا

این کتاب برای بچه‌های 5 تا 11 ساله نوشته شده است. شاید شما هم بخواهید آن را همراه با کودکان‌تان بخوانید. در این مجله دستور‌العمل‌هایی آورده شده است که آن‌ها را تشویق می‌کند تا ایده‌های قوی‌تری دربارۀ اینکه چه کسی هستند و چه چیزی آن‌ها را منحصربه‌فرد می‌سازد، ایجاد کنند. این دستورالعمل‌ها بر اساس استانداردهای یادگیری عاطفی اجتماعی ایلینوی است.

16. مجلۀ مقاومت: 100 روز قدردانی آگاهانه از دکتر کتلین گرین

هر صفحه از این مجلۀ خودآگاهی 100 روزه، دستورالعمل‌هایی را برای انگیزه بخشیدن به کارهای روزمره‌تان ارائه می‌کند. این مجله علاوه بر اینکه برای قدردانی انگیزه‌بخشی می‌کند، به شما برای ایجاد مقاومت و فهم عمیق‌تری از احساسات‌تان نیز کمک می‌کند.

17. راهنمای ضروری برنامه‌ریزی عصبی-کلامی (NLP) از تام داتز و تام هوبیار

برنامه‌ریزی عصبی-کلامی مجموعه‌ای از نظریه‌های روانشناسی است که به شما کمک می‌کند تا روشی را که افراد از طریق استفادۀ خودآگاهانه از زبان جهان را می‌بینند، تحلیل کنید و تغییر دهید.

این کتاب مرور خوبی بر اصول برنامه‌ریزی عصبی-کلامی است. شما می‌توانید از آن استفاده کنید تا متوجه شوید چرا احساسات و افکار مخصوص خودتان را دارید.

مهم‌تر از همه اینکه شما راهبردهایی را یاد خواهید گرفت تا دیدگاه خود را نسبت به جهان به سمت بهتر شدن تغییر دهید.

18. نقاط قوت خود را بشناسید از تام راث

این کتاب یک نسخۀ فیزیکی از ارزیابی نقاط قوت از کلیفتون گالوپ است که برای اولین بار در سال 2001 منتشر شد تا به افراد کمک کند تا نقاط قوت منحصر به فرد خود را شناسایی کنند.

در حالی که اکثر مردم تمایل دارند بر نقاط ضعف خود تمرکز کنند، این کتاب به شما کمک می‌کند تا برعکس این کار را انجام دهید.

این اثر صدها راهبرد را در خود جای است تا بتوانید نقاط قوت شخصی خود را پیدا کرده و آن‌ها را به کار ببندید.

همچنین با این کتاب یک برنامۀ منحصربه‌فرد برای دسترسی به نسخۀ جدید ارزیابی نقاط قوت از کلیفتون گالوپ دریافت خواهید کرد که یک برنامۀ اقدام شخصی برای استفاده از نقاط قوت خود طی هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های آینده به شما ارائه می‌دهد.

19. جهان خودآگاهی: چگونه خودآگاهی دنیای مادی را به وجود می‌آورد از آمیت گوسوامی

در این کتاب، آمیت گوسوامی، فیزیکدان کوانتومی نظری استدلال می‌کند که این خودآگاهی است – نه ماده –که پایه‌های جهان را ایجاد می‌کند.

نویسنده کار درخشانی را در ساده‌سازی فیزیک کوانتومی ارائه داده و در عین حال اهمیت خودآگاهی را نیز توضیح داده است.

بعد از مطالعۀ این کتاب درک عمیقی پیدا خواهید کرد از اینکه چگونه ماده و خودآگاهی را با هم ترکیب کرده و زندگی مطلوبی را خلق کنید.

20. اینیاگرام: زندگی خود را با اینیاگرام برای خودشناسی با میل و رغبت بپذیرید. چگونه از تیپ شخصیتی خود برای بهبود روابط، رشد معنوی، خودپذیری و خودآگاهی استفاده کنید از مورگان هیورتز

اینیاگرام یکی از معروف‌ترین تست‌های شخصیت‌شناسی در کل جهان است. این کتاب در مورد نه تیپ شخصیتی در تست اینیاگرام، چگونه تیپ شخصیتی خود را متوجه شوید و اینکه چگونه تیپ شخصیتی شما به دیگران مربوط می‌شود، مطالبی را می‌آموزد.

21. قدرت اکنون: راهنمایی برای روشنگری معنوی از اکهارت تال

مدیتیشن یک روش قوی برای خویشتن‌‌نگری است و به همین دلیل قدرت اکنون در این فهرست گنجانده شده ‌است. احتمالاً این اثر معروف‌ترین کتاب در زمینۀ مدیتیشن است. در حقیقت این کتاب از بهترین کتاب‌های بهبود فردی به شمار می‌آید.

در این کتاب، شما می‌توانید انتظار داشته باشید که برای یافتن عمیق‌ترین، واقعی‌ترین و بهترین نسخۀ خود به درون ذهن، بدن و روح خود سفر کنید.

افکار اکهارت تال در مورد اکتشاف همین لحظه‌ای که در آن هستیم، تغییردهندۀ زندگی است.

22. قدرت نامحدود از تونی رابینز

قدرت نامحدود نیز مثل هیولای درونت را بیدار کن، کتاب فوق‌العاده‌ای برای افزایش خودآگاهی است. اگر دو کتاب را در دسترس داشتید، من توصیه می‌کنم اول این کتاب را بخوانید.

این کتاب اطلاعات کاربردی، دیدگاه‌های مفید و تجربیات قدرتمندی را در خود جای داده است.

تفاوت اصلی دو اثر این است که قدرت نامحدود بیشتر بر موفقیت و برتری فردی تمرکز دارد ولی هیولای درونت را بیدار کن بر مدیریت تمام جنبه‌های زندگی می‌پردازد.

اگرچه شاید این موضوعات ممکن است مستقیماً به خودآگاهی نپردازند، اما اجازه ندهید هیچ سردرگمی به وجود بیاید. خودآگاهی به طور کلی نقطۀ شروع تعالی و تسلط شخصی است.

بعضی از نکاتی که در این کتاب خواهید آموخت:

  • شناسایی و تغییر باورهای محدودکنندۀ زندگی
  • انتقال جایگاه خود به سمتی که نگرانی کمتری وجود داشته باشد
  • استفاده از لنگرهایی برای ارتقای خودآگاهی

چرا باید این اثر را خواند؟

اگر احساس می‌کنید درجا می‌زنید اما برای ساختن آینده‌ای معنادار و دستیابی به موفقیت‌های بیشتر جاه‌طلب هستید، این کتاب بهترین گزینه برای شماست.

اگر قرار شد آثار تونی رابینز را بخوانید، دو موردی را که معرفی کردم و به هم مرتبط هستند را در اولویت قرار دهید. اگر هم هر دو اثر را با هم تهیه کردید بدانید که امتیاز بیشتری کسب خواهید کرد.

23. هنر سخن گفتن با خود از ورونیکا توگالوا

مهم‌ترین صدایی که می‌توانید به آن گوش فرا دهید، صدای خودتان است.

اگرچه شما این کتاب‌های خودآگاهی را می‌خوانید تا راهنمایی شوید، اما در نهایت خودتان می‌دانید که چه چیزی برای شما بهترین است. یاد گرفتن اینکه چگونه صدای درون‌تان را بشنوید و از آن استفاده کنید، شما را به سمت بهترین زندگی سوق خواهد داد.

بسیاری از افراد هیچوقت یاد نمی‌گیرند که چگونه از این صدا استفاده کنند.

در عوض، صدای درونی آن‌ها مثل یک حیوان رام‌نشده است و اگر یاد نگیرید آن را چگونه کنترل کنید به شما آسیب خواهد زد. به چیزهای ناخودآگاه فکر کنید؛ مثل خودگویی‌های منفی، پرسیدن سؤالات تضعیف‌کننده از خود و باورهای محدودکننده.

یادگیری هنر حرف زدن با خود به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید و عزت‌نفس خود را افزایش دهید. این مسئله بر تمام جنبه‌های زندگی شما تأثیر مثبت خواهد گذاشت.

چرا باید این کتاب را بخوانید؟ آیا احساس می‌کنید که گیر افتاده‌اید و نمی‌دانید چه کاری انجام دهید؟

این کتاب بهترین اثر برای افزایش خودشناسی است. این کتاب به جای اینکه به شما بگوید دقیقاً چه کاری انجام دهید بیشتر به عنوان یک راهنما عمل کرده و به شما کمک می‌کند که حرکت کنید. در نهایت، این خود شما هستید که می‌دانید چه چیزی برای شما بهترین است.

24. هوش هیجانی، مدیریت سبک زندگی از جیکوب فیتزجرالد

شما احتمالاً اصطلاح هوش هیجانی را شنیده باشید. هوش هیجانی عبارت است از توانایی شناخت احساسات خود و دیگران، استفاده از اطلاعات بر اساس احساسات‌تان برای مدیریت افکار و اعمال و استفاده از احساسات در زندگی واقعی برای دستیابی به موفقیت‌ها. وقتی این کارها را به درستی انجام دادید، خواهید توانست قضاوت‌های خود را کنترل کنید، انتقادات را با قدرت ذهن مدیریت کنید و در شرایط سخت، تمرکز بر کارتان را از دست ندهید.

جیکوب فیتزجرالد در کتاب خود با تحقیقات علمی به بررسی این موضوع پرداخته است. این کتاب اطلاعات زیادی را پیرامون هوش هیجانی در خود جای داده است. در این کتاب ترجیح بر این است که هوش هیجانی و خودآگاهی در یک مسیر خاص شبیه به یکدیگر در نظر گرفته شود.

علاوه بر این، مدیریت سبک زندگی شخصیت خواننده و مهارت‌های ارتباطی مؤثر او را ارتقا می‌دهد و با بهبود مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های مدیریتی هم افزایش می‌یابد. همچنین، شخصیت خواننده و تفکرات او در رابطه با خودش و دیگران کامل‌تر می‌شود.

نکات مهم مدیریت سبک زندگی:

  • نوشته‌ای خوب و واضح
  • توضیح مفاهیم سخت در قالب توصیفات آسان
  • دستورالعمل‌های عملی برای خودآگاهی
  • استفاده از روشی خواننده‌پسند

25. زندگی پایدار از اریکا اسپیگلمن

رشد مغز نیاز به کار سخت و دانش زیاد دارد، پس چرا آن را به گونه‌ای تربیت نکنیم تا در هر زمینه‌ای‌ از زندگی بهتر عمل کند.

 مغز ما قوی‌تر و توانمندتر از یک ابرکامپیوتر است و می‌تواند محیط اطراف ما را توضیح دهد و خاطرات معناداری ایجاد کند.

به عنوان یک ماجراجوی خبره، مغز داده‌ها را پردازش می‌کند، در طول زمان تجربیاتی کسب می‌کند، از اشتباهات گذشته درس می‌گیرد، سعی می‌کند چیزهای جدید خلق کند و اطلاعات مهم را در طول زمان ذخیره کند.

زندگی پایدار بر آموزش دقیق‌تر مغز برای انطباق با شرایط فعلی تمرکز دارد.

این کتاب از روش خودشناسی برای بهتر کردن زندگی ما استفاده می‌کند. شما می‌توانید زندگی پایدار را به عنوان یک کتاب راهنمای خودآگاهی نیز در نظر بگیرید.

نویسندۀ این کتاب، اریکا اسپیگلمن نویسنده‌ای مشهور در زمینۀ خودآگاهی است.

این اثر ثمرۀ سال‌ها مشاوره و سخنرانی‌های انگیزشی او است و به افراد کمک می‌کند تا از گذشته‌شان درس بگیرند و به سمت آینده حرکت کنند.

به هر حال، نویسنده در این کتاب یک راهنمای گام به گام را برای داشتن یک زندگی بهتر قرار داده است. این کتاب به شما کمک می‌کند تا با افزایش آگاهی عاطفی، مسیرهای عصبی خود را توسعه دهید، شما را راهنمایی می‌کند تا خوب زندگی کنید و به شما کمک می‌کند تا یک روال روزانه برای خودتان ایجاد کنید که همۀ جنبه‌های زندگی را در بر می‌گیرد.

نکات مهم زندگی پایدار:

  • تمرکز بر خودشناسی
  • این کتاب بخشی از برنامۀ بهبود فردی است
  • می‌توانید با نویسنده تماس بگیرید

26. می‌توانی مرا ببینی؟ می‌توانی صدایم را بشنوی؟ از میشل اسکوفیلد

مهم نیست که تا به حال چندین مرتبه کسی را سرزنش کرده‌ایم، چیزی که جالب است مشکلی است که در درون ماست. خود درونی‌مان از غرور رنج می‌برد. این غرور باعث می‌شود اشتباهات‌مان را پنهان کنیم و اجازۀ قضاوت کردن را به خودمان بدهیم.

برای این به اصطلاح خودپسندی، افراد به اشتباه بین زندگی و موقعیت اجتماعی افراد تفاوت قائل می‌شوند. اما ما چه کسی هستیم که این چیزها را به وجود آوریم؟

می‌توانی مرا ببینی؟ می‌توانی صدایم را بشنوی؟ ما را مطلع می‌کند که مشکلی در درون‌مان وجود دارد و به ما یاد می‌دهد که چگونه قدم به قدم این مشکل را شناسایی کرده و چگونه با دنبال کردن این قدم‌ها تفاوت‌های اساسی در زندگی‌مان ایجاد کنیم.

این کتاب راهنما به ما یاد می‌دهد که چگونه قبل از اینکه دیگران را برای مشکلات‌مان سرزنش کنیم، خودمان را بیشتر بشناسیم.

بدون شک این اثر ما را راهنمایی می‌کند تا از ابزاری برای توسعۀ بینش خود استفاده کنیم یا اگر باید برای سلامت روان خود باید اقدام خارجی انجام دهیم به سراغ آن برویم.

این کتاب برای افرادی که از ناراحتی‌های روانی هم رنج می‌برند مفید است.

میشل اسکوفیلد اهل آتلانتا جورجیا است و همزمان مشاغل زیادی مثل خانه‌داری، معلمی، پزشکی و نویسندگی داشته است. کتاب می‌توانی مرا ببینی؟ می‌توانی صدایم را بشنوی؟ یکی از بهترین کتاب‌ها در زمینۀ خودآگاهی و برای تفکر پیرامون رایج‌ترین مسئلۀ انسان در روشی دقیق و حساب شده است.

به علاوه، اسکفولید سخنران انگیزشی اجتماعی نیز بوده است. کار او در زمینۀ کتاب‌های بهبود فردی فوق‌العاده است.

نکات مهم می‌توانی مرا ببینی؟ می‌توانی صدایم را بشنوی؟:

  • ایجاد آگاهی اجتماعی
  • کتاب راهنمایی ذهنی
  • نویسندگانی که تجربیات او را داشته‌اند

27. خودت را کشف کن: کتاب‌ راهنمای توسعۀ فردی از جسیکا بلولاک

شناخت خودتان مهم است. این مسئله بخشی از رشد شماست و به شما کمک می‌کند تا تجربه‌های جدید کسب کنید، به خودتان بیشتر اعتماد کنید و مهم‌تر از همه اینکه به اهداف مدنظرتان برسید.

اگر الان توانایی‌های خود را بشناسید، خواهید دانست که کدامیک برای شما مناسب‌تر است. انجام دادن کارهای موردعلاقه‌تان هیچوقت شما را خسته نمی‌کند.

بیش از یک میلیون نفر بعد از خواندن این کتاب زندگی خود را تغییر داده‌اند. کتاب خودت را کشف کن یک کتاب بهبود فردی است که به شما برای افزایش خودآگاهی و توانایی‌های مهارتی و همچنین به یادگیری مهارت‌های اجتماعی کمک می‌کند. جسیکا بلولاک، یک روانشناس توسعۀ سازمانی است و دکترای روانشناسی دارد. او کتاب‌ها، مجلات و کتاب‌های راهنمای زیادی در زمینۀ بهبود فردی نوشته است.

شما با دانستن اینکه کتاب‌های او باعث تغییر در زندگی افراد زیادی شده است خوشحال خواهید شد. او در طول دورۀ شغلی خود، کتاب‌های خودآگاهی زیادی تألیف کرده است.

نکات مهم خودت را کشف کن:

  • راهنمای قدم به قدم برای پیشرفت شما
  • کمک به شما برای شناخت ویژگی‌های شخصیتی‌تان
  • آموزش یادگیری مهارت‌های اجتماعی

28. همان چیزی شوید که هستید از آلان واتس

این اثر 20 مقاله از آلان واتس را در خود جای داده است. او برای نوشتن این کتاب تا حد زیادی از زِن الهام گرفته است. من فکر می‌کنم که آثار زِن یکی از بهترین منابع برای دانش درونی است.

من آثار مختلف زن را خوانده‌ام. نوشته‌های او واضح، کاربردی و زیبا است. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که آثار او برای خواندن و تفکر کردن راحت‌تر باشند. وقتی تمام گفته‌های این کتاب را به کار می‌گیری، چیزهای زیادی در مورد خود و دیگران می‌آموزید.

29. من خودم را دوست دارم! از کارن بومات

من معمولاً کتاب‌هایی مخصوص بزرگسالان معرفی می‌کنم اما نتوانستم این کتاب را اینجا معرفی نکنم. مدتی پیش یکی از دوستانم این کتاب را برای دخترش خریده بود. ما هم به اندازۀ دختر دوستم این کتاب را دوست داشتیم.

من آن را بررسی کردن و دیدم که واقعاً کتاب جالبی است. می‌توانم تصور کنم که بچه‌ها عاشق آن خواهند شد. این کتاب روشی عالی برای آموزش خودآگاهی به کودکان است. ای کاش زمانی که کودک بودم این کتاب کارن بومات را می‌خواندم. پس اگر شما هم بچه دارید این کتاب را برایش بخرید. اگر هم خودتان بچه ندارید برای دوستان یا اعضای خانواده‌تان که کودک دارند آن را تهیه کنید.

30. هدایای نقص اثر برنه براون

من به تازگی این اثر برنه براون را خوانده‌ام. پیش از این بعضی‌ از فیلم‌های او را دیده بودم و تعدادی از فایل‌های صوتی او را شنیده بودم و همیشه هم روش آرام او را دوست داشته‌ام. این کتاب همان چیزی است که باید باشد. هدایای نقص به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که به اندازۀ کافی خوب هستید. ما گاهی‌اوقات خیلی به خودمان سخت می‌گیریم و این برای خودآگاهی ما مضر است. وقتی یاد بگیرید که چیزی برای اثبات ندارید، آن موقع واقعاً زندگی را شروع کرده‌اید.

31. سرگذشت مک‌دونالد از ری کراک

آیا احساس بدی دارید که هنوز نتوانسته‌اید یک شانس بزرگ به دست آورید؟ اگر اینطور است، این کتاب را بخوانید؛ نظرتان عوض خواهد شد. ری کراک که مک‌دونالد را تبدیل به یک کسب‌وکار میلیارد دلاری کرده است، مجبور شد تا پنجاه سالگی‌اش صبر کند تا به مؤفقیت برسد.

این فقط یک داستان الهام‌بخش نیست و به شما کمک می‌کند تا واقع‌بینانه‌تر به قضایا نگاه کنید. این یک جنبۀ کلیدی از خودآگاهی است. همچنین خوب است که دیدگاه یک تاجر را هم بخوانید چون تنها با تعمق نمی‌توانید زندگی خود را بگذرانید.

32. مدیر اثربخش از پیتر دراکر

بر کسی پوشیده نیست که من از طرفداران پروپاقرص دراکر هستم. این کتاب یک دیدگاه عملی را در مورد اثربخشی ارائه می‌دهد که من فکر می‌کنم که هر دانش‌ورزی باید آن را بخواند.

مهم‌ترین درسی که من از این کتاب آموختم این است که مهم نیست چه کاری انجام می‌دهید، مهم نتایجی است که به دست می‌آورید و این تفاوت بین کارایی و اثربخشی است.

ارسال 100 ایمیل در ساعت ممکن است استفاده بسیار مؤثری از زمان‌تان باشد اما چه نتیجه‌ای برای شما به ارمغان می آورد؟ این چیزی است که بیشترین اهمیت را دارد.

33. آنچه در دانشگاه بازرگانی هاروارد به شما یاد نمی‌دهند از مارک اچ. مک‌کورمک

اگرچه من تحقیقات علمی را دوست دارم اما بعضی چیزها در علم هستند که نمی‌توانم به کسی یاد بدهم.

مک‌کورمک در این کتاب هر چیزی را که افراد در شرکت‌ها و دانشگاه‌های بازرگانی یاد نمی‌گیرند به شما گفته است. او در مورد سیاست‌های اداری، روی پای خود ایستادن، کسب نتیجه، خستگی شغلی و روی دادن این اتفاقات صحبت می‌کند.

بهترین چیز؟ مک‌کورمک کار خودش را خوب بلد است و دانشی که دارد از تجربه‌اش نشأت می‌گیرد. این مسئله هم به خودشناسی ارتباط دارد.

34. یادداشت‌هایی به خودم از هیو پرتر

این کتاب را سال پیش یکی از کسانی که آن را خوانده بود به من معرفی کرد. پرتر کشیش بوده است و من وقتی این را فهمیدم فکر کردم که نخواهم توانست با کتابش ارتباط برقرار کنم اما آن را خواندم و واقعاً لذت بردم.

یادداشت‌هایی به خودم مثال خوبی از این مسئله است که همۀ انسان‌ها از لحاظ باطنی شبیه به هم هستند. شما شاید از ژاپن، شیلی، پرتغال، کانادا، ویتنام یا هر جای دیگر باشید اما همۀ ما در پایان روز کشمکش‌های درونی یکسانی داریم.

35. چیرگی از جورج لئونارد

جورج لئونارد هم همانند واتس از زِن الهام گرفته است. من به تازگی رویکرد او را در مورد زندگی، یادگیری و چیرگی بسیار تحسین کرده‌ام.

به نظر من خودآگاهی یک موضوع بیرونی مثل تحسین، پسندیدن، معامله، دیدگاه و غیره نیست و هیچ مقصد نهایی ندارد بلکه طی یک فرآیند اتفاق می‌افتد.

36. از دو که حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم از هاروکی موراکامی

شاید با خود فکر کنید که کتابی با موضوع دویدن چه ارتباطی با خودآگاهی دارد. اما من در جواب شما می‌گویم که این کتاب را بخوانید.

گفتن خلاصه‌ای از این کتاب کار ساده‌ای نیست و فقط می‌توانم بگویم که این کتاب نگاهی به درون ذهن بشر انداخته است. از دو که حرف می‌زنم از چه حرف می‌زنم ارزش خواندن را دارد حتی اگر به دویدن یا موراکامی علاقه‌ای نداشته باشید. این اثر برای همیشه یکی از بهترین کتاب‌ها در ذهن من باقی خواهد ماند زیرا آن صادقانه‌ترین کتابی بود که تا به حال خوانده بودم.

پیام اصلی

خودآگاه شدن صرفاً به دانشی که ما کسب می‌کنیم وابسته نیست بلکه به میزان توجه ما به تجربیات حسی که به دست می‌آوریم نیز بستگی دارد.

کتاب‌های ذکر شده در این مقاله می‌توانند به عنوان شروعی برای شناخت بهتر خودتان باشند. خودآگاهی به معنای ایده‌آل بودن یا اشتباه نکردن در طول زندگی نیست و تضمینی برای محافظت از ما در برابر غم و درد نمی‌کند. اما فرآیند آگاهی، ما را از موانع ذهنی که ممکن است تا به حال از آن‌ها بی‌خبر بوده باشیم، رها می‌کند.

هنگامی که جبهه‌گیری را کنار می‌گذاریم و تصمیم می‌گیریم در مورد خود تأمل کنیم، به‌طور خودکار برای افزایش آگاهی، اعتماد به نفس بیشتر و اشتیاق به شکوفایی در زندگی ثبت‌نام می‌کنیم و به قول معروف:

وقتی خودت را بشناسی، قدرتمند می‌شوی. وقتی خودت را بپذیری شکست‌ناپذیر می‌شوی.

سؤالات متداول

1. چگونه می‌توانم از نظر عاطفی خودآگاهی بیشتری داشته باشم؟

با خودت روراست باش، از اشتباهات گذشته درس بگیر، سعی نکن اشتباهاتت را به گردن دیگران بیاندازی و با دیگران مهربان باش. تمام این‌ها راه‌هایی است که می‌توانید از نظر عاطفی خودتان را بیشتر بشناسید.

2. خودآگاهی عاطفی چیست؟

خودآگاهی عاطفی توانایی شناخت احساساتی است که دارید و کارهایی که بر اساس آن احساسات انجام می‌دهید.

3. کسی که فقدان خودآگاهی دارد چگونه به نظر می‌رسد؟

کسی که فقدان خودآگاهی دارد عاری از احساسات است. این شخص به نظر دیگران توجه نمی‌کند، آن‌ها را قضاوت می‌کند و انتقادات اطرافیان را برنمی‌تابد.

4. احساسات اصلی انسان کدامند؟

انسان چهار حس اصلی دارد:

  • شادی
  • ترس
  • غم
  • ترس

5. آیا کنترل نفس یک احساس است؟

کنترل احساسات خود در یک موقعیت استرس‌زا و سخت و حفظ احساسات مزاحم یک مهارت است.

این مهارت را می‌توان کنترل نفس عاطفی نامید. بنابراین به سرکوب احساسات شما ربطی ندارد و این دو متفاوت از یکدیگرند.

6. بهترین کتاب برای ایجاد خودآگاهی و کمک به شما هنگام تجربۀ سوءظن و انکار کدام است؟

کتاب قدرت اکنون از اکهارت تال. این کتاب به شما توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانید سطح دانشی را به دست آورید که هرگز نمی‌دانستید وجود دارد.

این کتاب درد و ناراحتی شما را کم می‌کند، به آرامی اما قطعاً!

7. خودآگاهی چیست و چرا ضروری است؟

خودآگاهی ضروری است زیرا وقتی درک بهتری از خود داشته باشیم، می‌توانیم احساس کنیم که متفاوت و مجزا از یکدیگر هستیم. سپس می‌توانیم تغییراتی ایجاد کنیم و حوزه‌های قدرت خود و همچنین مناطقی را که می‌خواهیم در آن اصلاحاتی انجام دهیم، بشناسیم.

آیا در مورد این کتاب‌های خودآگاهی سؤالی دارید؟

امیدوارم از بهترین کتاب‌هایی که من برای خودآگاهی معرفی کردم اطلاعات ارزشمندی کسب کنید.

اگر فکر می‌کنید این کتاب‌ها به دیگران کمک می‌کند یا کسی را می‌شناسید که این آثار برای او مفید است، این لیست را با او در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

آیا در مورد این کتاب‌های خودآگاهی سؤالی دارید؟ شاید کتاب‌های دیگری هم وجود داشته باشد که بخواهید به لیست ما اضافه کنید.

در هر صورت، از طریق بخش نظرات با من در تماس باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *