چگونه برای کنکور انگیزه کسب کنیم؟

یکی از مهم ترین فاکتور ها برای قبولی در کنکور داشتن هدف و انگیزه بالا برای رسیدن به رتبه های خوب هست که باعث میشه شما هم خوب درس بخونید تا به این هدف برسید هم مسمم تر و با استرس کمتر امتحان دهید. برای موفقیت هرچه بیشتر در کنکور باید هدف گذاری کنی تا بتوانی به اونچه که میخواهی دست پیدا کنی و این هدف با انگیزه بالا تقویت می شود و باعث می شود روز به روز شما تلاش خودت رو بالا ببری و ثمره آن را ببینی.

این جمله که حال و حوصله درس خوندن ندارم جمله ای که باعث میشه انگیزه ای تو کور بشه و  تورو از رسیدن به هدف خودت باز می دارد برداشت من از این جمله این است که  تو یا انگیزه نداری یا اینکه که هدفی نداری که اگر هدفی نداشته باشی مطمئن باش نتیجه خوبی نگیری انگیزه باعث میشه انسان سعی کنه هرکاری رو به نحو احسن انجام بده اگر انسان برای کاری تلاش کنه بدون داشتن انگیزه رسیدن به هدف هم برای شخص سخت می شود، حتی اگر به این هدف برسه زیاد برایش دلچسب نخواهد بود.

عوامل مزاحم رو حذف کن

عوامل خاصی باعث می شود انسان برای رسیدن به هدف انگیزه کافی نداشته باشه ولی توی درس خواندن میشه به عواملی چون مشکلات خانوادگی، انگیزه کافی نداشتن در خواندن محتوای کتاب درسی و احساس ترس و تهدید شدن از طرف دیگران انسان و غیره رو ناامید می کند.

اول عواملی که تو را ناامید میکنه پیدا کن و بعد سعی کن براشون یه راه حل منطقی پیدا کنی، مثلا اگه مشکل خانوادگی، مالی یا هر مشکل دیگه ای داری باید به خودت بگی این مشکلات بالاخره تموم میشه و همیشه زندگی آدم یه جور نمی مونه، اما چیزی که مهمه اینه که این زمان از زندگی ات دیگه برنمیگرده پس چرا توی اون تلاش نکنی. تازه اگه آدم قوی تری باشی بعدها بهتر میتونی این ها را مدیریت کنی. و برای مشکلات دیگه هم همین طور یه راه حل پیدا کن.

هدف های واقعی پیدا کن

هدف های زائد انسان رو فریب میدن، مثلا اینکه من درس بخونم که توی فامیل اسم منو ببرن و پوز بدم یا اینکه فقط چون فلان رشته کلاس داره و مد هست هدف های خوبی نیست.

قطعا اگه این اتفاق خوبی هم بیفته نتیجه خوبی نخواهید داشت. شما برای خودتون باید درس بخونید نه برای دیگری، نه حتی برای پدر و مادر.

مثلا چند سال پیش یه سری رشته های فنی مثل برق مد بود و همه رتبه های اول اون رو میزدن. الان میبینید که بازار کار عجیبی هم ندارن و خیلی از کسایی که اون زمان رشته برق رو انتخاب کردن الان دارن توی یه زمینه دیگه ای فعالیت میکنن.

به خودت انگیزه بده

انگیزه های درست رو برای انتخاب کن و هر روز اونها رو برای خودت تکرار کن. مثلا من رشته ریاضی رو انتخاب میکنم چون عاشق این رشته هستم، چون می تونم یه کار خوب هم متناسب با رشته ام به راحتی پیدا کنم، حتی دوست دارم توی این رشته کارآفرینی کنم. حتی دوست دارم توی دانشگاههای خارج از کشور هم تحصیلات تکمیلی ام رو بگذرونم.

پس من تمام تلاشم رو برای بدست آوردنش میکنم.

به خودت آرامش بده

از تکنیک های آرامش دادن به خودت استفاده کن، گهگاهی ریلکس کن و چیزهایی که تو رو آروم میکنه رو استفاده کن. موسیقی ملایم گوش بده، مدیتیشن کن، یه مقدار تفریح کن.

گاهی اوقات حتی به خودت بگو من تلاشم رو میکنم نتیجه به من نیست و با خداست تا اینکه فشار رو از روی دوشت برداری.

اگر گسی یا چیزی بهت استرس میده، مثلا دوست همکلاسی و رقیبت، ازش سعی یه مدتی دور باشی حتی جات رو عوض کن. خلاصه از هر روشی استفاده کن تا به آرامش برسی.

تکه فیلم های روحیه بخش ببین

خیلی از مربیان حتی از این تکنیک برای اضافه کردن انگیزه بازیکنها استفاده میکنن. خب مثلا گواردیولا از تیکه فیلم گلادیاتور برای روحیه بخشی به بازیکنها استفاده میکرده.

شما هم می تونید از این تکنیک استفاده کنید فقط زیاده روی نکنید و به این بهانه چندین فیلم رو هر روز نبینید.

دعا کن و به خدا توکل کن

ارتباط با خدا به انسان آرامش میده و توجه انسان رو به مبدا آفرینش جذب میکنه. تمرکز انسان رو زیاد میکنه و انگیزه انسان رو بالا میبره. پس به جای ترس و استرس فقط به خدا بسپارید و به خدا توکل کنید. مشکلات بزرگ با نام او کوچک خواهد شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *