اهمیت ورزش در دوران کنکور

همه  ما می دانیم که ورزش فواید بسیاری دارد حتی اگر زمان کوتاهی به آن بپردازیم . ورزش و فواید بی نظیر آن برای دانش آموزان که کنکوری هستند و مدام باید درس بخوانند بیشتر نمایان است. به خاطر نقش مهم ورزش در موفقیت دانش آموزان کنکوری قصد داریم تا نگاهی به فواید آن داشته باشیم.

بیشتر دانش آموزان به ویژه دانش آموزان کنکوری این تصور را دارند که ورزش کردن وانجام فعالیت بدنی وقت گیر است وممکن است با کمبود وقت مواجه شوند. و از برنامه های درسی خود عقب بیفتنند. غافل از اینکه نشستن های طولانی مدت و خم شدن روی کتاب موجب احساس درد در استخوان ها و کشیدگی مفاصل وایجاد درد در شانه ها، گردن، وبیشتر کمردرد میشوند. و  همچنین باعث اضافه وزن وچاقی میشود. که عوارضی در آینده ممکن است برایشان بوجود آید.  از این رو افراد کنکوری بیش از افراد دیگر نیاز به ورزش دارند.. با ورزش کردن میتوانید بسیاری از مشکلات روحی وجسمی را برطرف کرد:

ورزش در دوران کنکور باعث کاهش استرس واضطراب

ورزش برای دانش آموزان کنکوری می تواند باعث کاهش استرس واضطراب وبالا بردن دقت وتمرکز آنان شود. و همچنین میتواند باعث بالا رفتن زمان مطالعه شود. چرا که ورزش وانجام فعالیت بدنی سبب ترشح هورمون آنادرلین میشود که ترشح این هورمون در بدن موجب بیدار ماندن و تمرکز بیشتر میشود. با ورزش کردن اکسیژن بیشتری به مغز میرسد وباعث افزایش رشد سلول های مغز میشود. در یک قسمت از مغز به نام هیپوکامپ وجود دارد که در یادگیری شما نقش دارد استرس  موجب تخریب هیپوکامپ میشود که میتواند باعث اختلال در یادگیری شود.

ایجاد خواب راحت و سبک با ورزش

شاید تعجب کنید اما تحقیقات نشان داد ه به طور میانگین 20 الی 30 دقیقه ورزش برای سه تا چهار روز در هفته کمک میکند که خواب آسانتر وراحت تری و داشته باشید .و همچنین کیفیت خواب شما را بالاتر میبرد.

رفع کسالت و خستگی

وقتی زمان درس خواندن برای کنکور دچار خستگی ذهنی وجسمی میشوید بهترین وموثرترین راه برای از بردن خستگی جسمی وذهنی ورزش وتفریح است. ورزش کردن باعث جلوگیری از کسالت و خواب آلودگی در هنگام درس خواندن میشود  همچنین مانع ایجاد افسردگی و استرس میشود. در سال گذشته اهمیت چندانی به ورزشبه ورزش در زمان کنکور توجهی نمیکردند اما امروزه مشاوران  توجه ویژه ای به آن دارند. و براین باورند که ورزش میتواند در موفقیت دانش آموزان، بالا بردن عزت نفس و آسایش فکری داوطلبان کنکور به خصوص در روزهای پراسترس پایانی داشته باشد.

افزایش انعطاف پذیری

از دیگر فواید ورزش انعطاف پذیری است با ورزش کردن و انجام نرمش ههایی کششی از خشک شدن بدن جلوگیری میشود. ورزش سبب می شود تا قدرت بیشتری پیدا کنید خستگی و خمودگی احتمالی را از شما دور میکند.

کنترل وزن

انجام فعالیت های بدنی به طور مستمر یکی از بهترین وسالم ترین راه برای کنترل وزن است ورزش کاهش وزن را تسریع میکند وبه حفظ وزن شما کمک میکند ،قند و پربی خون توسط ورزش کاهش وانرژی بدن افزایش می یابد. مفصل ها، استخوان ها و ماهیچه ها با ورزش، سالم خواهد ماند.ورزش، اضطراب و فشارهای روانی  و عصبی را به پایین ترین حد می رساند.

پر کردن اوقات فراغت

ورزش و نرمش را در زمان های دلخواه انجام دهید میتوانید بعد از هر مطالعه بین نیم ساعت تا 45 دقیقه حرکت کششی انجام دهید تا برای مطالعه بعدی آماده باشید. ویا در صبحگاه ورزش کنید ورزش صبحگاهی سطح یادگیری شما را بسیار افزایش میدهد و بهترین زمان ورزش می تواند باشد ورزش در صبح باعث شادابی وسرحال شدن شما میشود. و یا میتوانید به مدت 30 دقیقه روزانه با دوستان خود پیاده رویی کنید. پیاده روی صبح بهترین زمان برای بدن و تولید ویتامین د است.

راه رفتن می تواند هوش را افزایش دهد . راه رفتن به تغذیه مغز با مقادیر مورد نیاز اکسیژن و گلوکز کمک می کند که باعث عملکرد بهترمغز میشود.هم چنین سطح کلسترول بد را کاهش می دهد ، که شریان ها را مسدود و از این رو خطر سکته را کاهش می دهد . بنابراین پیاده روی می تواند به بهبود گردش خون مغز و عملکردهای سلولی کمک کند. پیاده روی منظم می تواند پا و ماهیچه های کمر را تقویت کند.

بالا رفتن اعتماد به نفس

همچنین ورزش اعتماد به نفس شما را افزایش میدهد و انرژی منفی را از شما دور میکند.

تقویت حافظه

تحقیقات نشان داده است یکی از رازهای داشتن حافظه‌ای قوی ورزش کردن است. حتی مقدار بسیار کمی ‌ورزش و فعالیت فیزیکی می‌تواند به بهتر شدن تقویت حافظه شما کمک کند. حداقل سه بار در هفته ورزش کنید. شما باید ورزش به مدت 30 دقیقه در روز و در بیشتر روزهای هفته باشد که بهترین حالت برای قلب است. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که جلسات ورزشی 30 دقیقه‌ای برای مغز نیز بسیار مفید هستند.

پس حالا که اهمیت ورزش در دوران کنکور پی بردید سعی  پس ورزش را همیشه در برنامه  روزانه خود قرار دهید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *