برنامه ریزی کنکور برای تابستان

فصل تابستان همواره به عنوان فرصتی جهت شروع هدفمند و هوشمندانه برای آزمون سراسری ورودی دانشگاه ها میباشد. از این رو، داشتن برنامه ریزی درتابستان برای تمامی داوطلبان و متقاضیان شرکت در آزمون گروه های مختلف آزمایشی ضروری به نظر می رسد.

دانش آموزان عزیز تابستان یازدهم به دوازدهم اهمیت زیادی دارد. هدف در این تابستان جمع بندی دروس دهم و یازدهم هست.

تابستان، بخش مهمی از کنکور

دلیل دیگر این موضوع و اهمیت درس های پایه در تابستان این است که ، بخش مهمی از کنکور ، سوالات مربوط به دروس پایه و سال یازدهم می باشد.حتی اگر فارغ التحصیل سال دوازدهم هستید و پشت کنکوری حساب میشوید و اول مهر به مدرسه نمی روید ، باز هم در تابستان دروس پایه را مطالعه کنید و جمع بندی انجام دهید.در بعضی از درس ها اهمیت دروس پایه از سال آخر نیز بیشتر است .بطور مثال درس شیمی هر سال 60 الی 70 درصد سوالات کنکور شیمی از سال های دهم و یازدهم طرح می شود.

در تابستان سعی کنید اهمیت ویژه ای به مباحث مهارتی چه در دروس عمومی و چه دروس اختصاصی بدید.

در طول تابستون سعی کنید حداقل ۷۰ درصد ساعت مطالعه هفتگی خود دروس اختصاصی باشد. .در تابستان سعی کنید هفته ای حداقل حدود ۵۰ ساعت درس بخوانید یعنی روزانه بیشتر از ۷ ساعت یا اگه مثلا میخواید جمعه ها رو تعطیل کنید روزی بیشتر از ۸ ساعت درس بخوانید.اگرساعت مطالعه شما هنوز به این حد نرسیده سعی کنید هر روز کمی زمان آن را افزایش دهید.

برای جمع بندی درسهای یادگرفتید، ریاضی و فیزیک اول خلاصه هایی که قبلا موقع مطالعه از روی درسنامه ها و یا جزوات نوشتید رو نگاه بندازید و بعد برید سراغ تست .بیشتر جمع بندی با زدن تست انجام میشود. تست ازموهای جمع بندی اخر هر فصل کتاب کمک درسی میباشد.. این مراحل رو برای یک فصل به صورت کامل انجام بدید .

جمع بندی درس شیمی هم مثل درس ریاضی و فیزیک است، فقط اینجا این نکته بهش اضافه میشود که جنبه ی حفظی شیمی هم بالاست و باید متن کتاب و خلاصه های مربوط به نکات حفظی رو خیلی با دقت مرور کنید و مسائل رو با زدن تست جمع بندی کنید.

داوطلبان کنکوری که سال یازدهم خود را به پایان رسانده اند و سال آینده وارد سال دوازدهم می شوند ، حتما این نکته را رعایت کنند که در تابستان می بایست دروس سال یازدهم را بخوانند و جمع بندی کنند .بهتره حداقل یک درس از دروس اختصاصی سال دوازدهم را نیز در طول تابستان پیش مطالعه انجام بدهند

در ابتدا باید دید که به اندازه کافی فرصت دارید تمام دروس دهم و یازدهم را در تابستان مطالعه کنید؟

جواب این سوال بستگی به ساعات مطالعه شما دارد. اینکه چند ساعت مطالعه دارید، سرعت مطالعه شما چقدر است، میزان تسلط شما در دروس دهم و یازدهم در حال حاضر چقدر است.

اما ما توصیه میکنیم حتی اگر شما می توانید همه دروس دهم و یازدهم را مطالعه کنید باید اولویت بندی داشته باشید. تا بتوانید در آزمون ها و بعد از آن در کنکور سراسری موفق باشید.

در فصل تابستان اکثر دانش آموزان و داوطلبان مشغول به تحصیل در پایه دوازدهم، تمایل به ثبت نام و شرکت در کلاس های کنکور و یا آزمون های آزمایشی را دارند..

اما در صورت شرکت نکردن در کلاس های کنکور الویت خود را برنامه آزمون ها قرار دهید. و برنامه ریزی تابستان خود را براساس آزمون های آزمایشی تنظیم کنید.

از ویژگی های مهم و اساسی برنامه ریزی تابستان خوب رعایت تنوع در دروس است. به این معنا که در طول هفته تمامی درس ها را جهت مطالعه بگنجانیم.

البته که الویت با دروس تحلیلی تر و اختصاصی است. این گونه، کمتر احساس خستگی می کنید و بازدهی مطالعه شما نیز افزایش پیدا می کند.

حتماً در طول هفته ساعاتی را به تمرین و تست زنی اختصاص دهید. تست زنی باعث می شود تا مطالب قبلاً خوانده شده ماندگاری بیشتری در ذهن شما داشته باشند.

از طرفی این کار باعث مرور مطالب و دروس مطالعه شده نیز می شود.

در زمان برنامه ریزی تابستان سعی کنید وقت کمتری را برای مطالعه درس های توصیفی قرار دهید. چون که درس های تحلیلی به تمرین و تکرار بیشتری در مقایسه با دروس توصیفی نیاز دارند.

 چنانچه در آزمون های آزمایشی شرکت کردید دو روز مانده به آزمون یعنی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه تنها دروس توصیفی را مطالعه کنید و مابقی روزهای آن هفته را به دروس تحلیلی اختصاص دهید.

این نکته مهم یاد داشته باشید که فصل تابستان زمان بسیار خوب و مناسبی جهت تقویت شما در دروسی است که در آن ها ضعیف هستید.

شما برنامه و ساعت مطالعه و تستی که برای هر درس اختصاص میدهید با توجه به نقاط ضعف و قوت خود تنظیم کنید.

در نتیجه، تا حد امکان دروس مشکل همچون فیزیک، ریاضی و شیمی را در فصل تابستان در برنامه ریزی تابستان کنکور خود بگنجانید.

اگر پایه ضعیفی در برخی دروس دارید و قصد دارید گام های اول را برای شروع محکم بردارید داشتن برنامه ریزی تابستان بسیار ضرورت دارد.

توجه داشته باشید که بعد از صرف غذا، آخر شب و بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب اوقات خوبی جهت مطالعه نیستند. ولی با این همه ساعاتی را که به نظرتان انرژی بیشتری دارید و تمرکزتان بالاست را به مطالعه اختصاص دهید.

ساعت خواب روزانه‌ی خود را بین 6 تا 8 ساعت تنظیم کنید. خوابِ زیاد فرصت شما را برای مطالعه و تفریح کم می‌کند و شما صرفا برای مطالعه زمان خواهید داشت. بعد از مدتی به خاطر حذف شدن تفریح و جایگزین شدن آن با خواب، خسته می‌شوید.

با درس خوندن تو تابستون قطعا در مهر ماه از 95 درصد از رقبات جلوتر خواهی بود و با اعتماد به نفس خیلی بالاتری میتوانی درس خوندن رو ادامه بدید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *