برنامه ورزشی در زمان مطالعه برای کنکور

یکی از رازهای موفقیت در دوران کنکور برنامه ریزی است دانش آموزان کنکوری لازم است در برنامه ریزی های خود زمانی را برای ورزش و تفریح قرار دهند. زیرا درس خواندن و ورزش هر دو باید در کنار هم باشند.تحقیقات نشان داده است که فعالیت بدنی و بالا رفتن قدرت بدنی متواند روحیه دانش آموزان را تقویت کند. دانش اموزانی که به طور مرتب فعالیت بدنی دارند عملکرد تحصلیی بهتری دارند. حتما میدانید که ورزش کردن باعث:

  • رساندن اکسیژن لازم و کافی به سلولها ی مغز میشود
  • بهبود یادگیری، تقویت حافظه، تمرکز و خواب راحت و عمیق .
  • برطرف کردن کسالت و تبلی خستگی مزمن بدن.
  • افزایش ترشح اندورفین که باعث شادابی و نشاط می شود.
  • جریان انداختن سیستم لنفاوی و تقویت سیستم ایمنی و بهبود سوخت و ساز مواد غذایی
  • رفع اسید لاکتیک و دیگر مواد ناشی از سوخت و ساز بدن

ورزش منظم و روزانه باعث بالا رفتن و اعتماد به نفس در شما می شود ورزش باعث بالا رفتن جریان خون و اکسیژن در بدن شما می شود که مغز نیز جزئی از آن است. به همین دلیل است که کسانی که ورزش می کننددیرتر خسته میشوند وکیفیت مطالعه آنان بالاتر است.

 ورزش وضعیت گوارشی را به اندازه چشمگیری بهبود بخشیده و عبور غذا از روده ها را تسریع می کند. افرادی که دچار یبوست هستند، اغلب پس از ورزش، شاهد بازگشت روده ها به حالت عادی خود هستند. بنابر این مرتب ورزش کنید تا دچار یبوست نشوید.

-سعی کنید زمانی را به ورزش اختصاص دهید و خود را ملزم به اجرای آن کنید.

میتوانید در برنامه ریزی خود یک ساعت پیاده روی شنا ویا دوچرخه سواری داشته باشید.

هنگام استراحت بین مطالعه دروس کنکورخود عضلات خود را بکشید، سر و گردنتان و شانه هایتان را حرکت دهید و اجازه ندهید که ماهیچه‌های شما به مدت طولانی ثابت بمانند. کشش عضلات باعث بازگشت اکسیژن به ماهیچه‌ها و باعث تقویت آن‌ها می‌شود. علاوه بر این نرمش‌ها، و کشش ها، بهتر است بین زنگ‌های تفریح خود مدیتیشن نیز، انجام دهید. یکی از ساده‌ترین راه‌های آن که باعث افزایش تمرکز و توجه شما می‌شود، این است که 3 دقیقه چشمان خود را ببندید و فقط نفس عمیق دم و بازدم انجام دهید. البته تنفس را به طور ارادی و عمیق انجام دهید.

به طور منظم سه یا چهار بار در هفته هربار نیم ساعت ویا 45 دقیقه نرمش و حرکات کششی انجام دهید.

یک فضای باز ویا یک مکان آرام را برای انجام ورزش روزانه خود انجام دهید.

تمرینات کششی ونفس عمیق و یوگا میتواند ورزش مناسبی برای شما باشد.

در ورزش زیاده روی نکنید. و دقت داشته باشید. ورزشی را انجام ندید که سلامت شما را به خطر بیاندازد ویا سبب مصدوم شدن وآسیب شما بشود.

هرگز قبل از خواب ورزش نکنید چرا که انرژی شما بالا میرود و نمیتوانید راحت بخوابید.

میتوانید ورزش های هوازی داشته باشید. این نوع ورزش ضربان قلب شما را بالا میبرد و باعث گردش خون بهتر و رسیدن اکسیژن و مواد غذایی به مغز شما وبالا رفتن سطح یادگیری شما در هنگام مطالعه میشود.

زمان ورزش شما نباید طولانی باشد

ورزش که انجام میدهید نباید سخت وسنگین باشد.

در زمان ورزش افکار آشفته را کنار بگذارید به یک موسقی آرامبخش در یک فضای آرام گوش دهید ولبخند بزنید.

برای اینکه بدنتان با کمبود آب مواجه نشود، بهتر است قبل و بعد از حرکات فیزیکی و نیز هنگام انجام ورزش هایی که بیش از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به طول می انجامند، از مایعات استفاده کنید.

در هنگام ورزش کردن لباس راحت و مناسب و به خصوص کفش ورزشی مناسب به تن داشته باشید.

بهترین زمان های ورزش کردن، صبح زود و عصر است ورزش باید با لذت و توجه باشد نه با رنج و سختی، پس سعی کنید از ورزش کردن خود لذت ببرید.

در حین ورزش تنفس های عمیق دیافراگمی را حتما انجام دهید

میتوانید ورزش را فضای باز و یا در باشگاه به صورت گروهی همراه با دوستانتان انجام دهید. جمع شدن همراه با دوستان و انجام فعالیت بدنی می‌تواند بار روانی را از دوش افراد بردارد. ا نجام ورزش به صورت دسته جمعی را می‌توان به عنوان یکی از روش‌ها برای کاهش استرس دانش آموزان استفاده کرد. ورزش کردن و انجام بازی های ورزشی دسته جمعی توانمندی های افراد رو زیاد میکند. و در یک محیط رقابتی سالم میتواند سرزندگی و شادابی ایجاد می کند وتوانایی تصمیم گیری افراد رو تقویت کنند.

هرگز با شکم پر ورزش نکنید. زمانی که بدنتان در حال هضم‌کردن موادغذایی است، معده اسید ترشح می‌کند که موجب تجزیهٔ موادغذایی می‌شود.

تمرینات ورزشی باعث می‌شود اسیدمعده و قطعات غذا وارد مری شوند که سوزش سردل ایجاد می‌کند. ممکن است احساس نفخ کنید و حس بدی در شکمتان داشته باشید و این امر توانایی شما برای ورزش‌کردن را کاهش می‌دهد.

برخی غذاها مثل غذاهای چرب و غذاهای پر فیبر برای تغذیه قبل ورزش مناسب نیستند. مثل فست‌فودها و در کل غذاهای چرب، بدترین انتخاب برای وعده غذایی قبل ورزش هستند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *