بهترین روش مطالعه

روش صحیح درس خواندن یکی از موارد مهمی که تمام دانش آموزان لازم است آن‌ها را فرا بگیرید. درس خواندن برای بسیاری از دانش آموزان از سخت‌ترین کارهای دنیاست. علت این امر می‌تواند عدم آگاهی آن‌ها از روش‌های صحیح و اصولی مطالعه باشد. اگر دانش آموزان با روش های صحیح درس خواندن را یاد بگیرند دیگر درس خواندن برایشان کار سخت دشواری نخواهد بود.

برای این که یک روش صحیح درس خواندن داشته باشید، به نکاتی که در این مقاله به آن ها اشاره میکنم توجه کنید.

برنامه ریزی دقیق برای مطالعه

برای خود برنامه ریزی انجام دهید که با شرایط روحی و زمان بندی زندگیتان هماهنگ باشد و هرگز برای شرایطی که قادر به فراهم کردن آن نیستید برنامه ای نچینید.

یکی از نکاتی که باید آن را رعایت کنید این است که وقتی برنامه را برای خود مشخص کردید سعی کنید طبق همان برنامه مشخص شده پیش بروید و به هیچ عنوان کار یا درس دیگری را جایگزین آن نکنید و طبق ساعت معین شده و برنامه ای که تنظیم کردید عمل کنید.

در زمان مطالعه استفاده از موبایل ممنوع

اینترنت و تلفن همراه چیزهایی هستند که می توانند حواس شما را به بدترین شکل ممکن پرت کرده و مخل آرامشتان باشند..

تلفن همراه و چت کردن مداوم با دوستان و در زمان مطالعه باعث میشود که شما نتونید تمرکز کافی داشته باشید و همچنین کیفیت مطالعه شما پایین می آورد. در نتیجه به هیچ وجه نباید تلفن همراهتان را در دسترس خود قرار دهید تا بتوانید با ذهن هر چه آزادتر درس بخوانید.

زمان و مکان مطالعه

در یک مکان خاص و زمان معین مطالعه خود را انجام دهید و برای خود یک روتین بسازید. مکان مطالعه نباید شلوغ ویا پر از وسایل باشد.  به این معناست که هیچ وسیله سرگرم‌کننده مانند تابلوهای بزرگ، دکور شلوغ و غیره در آن به کار نرفته باشد.  این گونه وسایل تمرکز شما را به هم می‌زنند. مطمئن باشید که حواس شما در آن مکانی که در آن مطالعه میکنید  پرت نخواهد شد.

شما باید مکانی راحت برای مطالعه خود پیدا کنید. تا در مچ درد، کمر درد و بقیه ناراحتی های جسمی را در هنگام مطالعه نداشته باشید. تمامی وسایلی که با آن ها درس می خوانید مانند کتاب ها و خودکار ها در دسترس تان باشد. همچنین مطالعه در مکانی که نور مناسب دارد بسیار مهم و ضروری می باشد.

تعیین هدف از مطالعه

شما باید قبل از مطالعه برای خودتان هدفی را مشخص کنید، به این معنی که این درس را به چه منظوری می‌خواهید مطالعه کنید، آیا فقط نکته‌های اصلی درس را می‌خواهید یا قصد دارید همه مطالب کتاب را بفهمید.

تعیین مدت زمان مطالعه

باید معلوم کنید چه مقدار زمان می‌خواهید صرف مطالعه کنید. تعیین زمان و مقدار مطالعه به فرد آرامش می‌دهد و باعث افزایش میزان یادگیری و سرعت مطالعه می‌شود.

پیش‌خوانی

کتاب ویا مطلبی را که میخواید، بخوانید در ابتدا به سرعت تمام آن فصل را یک بار روزنامه وار بخوانید تا یک برداشت کلی از موضوع‌ها و مفاهیم آن فصل به دست بیاورید. مرحله پیش‌خوانی به شما کمک می‌کند که علاوه بر یک آشنایی مقدماتی با موضوع، نکات اصلی و فرعی را تا حد بسیار زیادی آشنا خواهید شد.

نکته برداری

درحین مطالعه نکته برداری کنید.

بعضی از افراد یادداشت برداری را بعد از اتمام چند صفحه و یا یک فصل انجام می دهند که اصلا درست نیست.

وقتی در حین مطالعه یادداشت برداری میکنیم ذهن فرصت بیشتری برای تامل روی نکات کلیدی خواهد داشت و در نتیجه یادگیری ما  افزایش می یابد.

بهترین نوع نت برداری زمانی اتفاق می افتد که ما یک فصل یه یک مبحث از یک مطلب را مطالعه کرده باشیم. بعد از پایان این قسمت باید از نکات مهم آن یادداشت برداریم. یادداشت برداری باید به گونه ای باشد که تمامی نکات مهم را در بگیرد.

هایلایت کردن

هایلایت کردن نیز نوعی یادداشت بردارست، در هایلات کردن ما به کمک یک ماژیک روی مطالب مهم خط میکشیم و آنها علامتگذاری می کنیم. اینکار باعث میشود که در هنگام مرور کردن فقط مطالب مهم و کاربردی را بخوانیم.

. یکی دیگر از شرایطدرس خواندن اهمیت دادن به تغذیه است. اگر قصد دارید درس بخوانید و از مطالعه کردن لذت ببرید، بهتر است حتما خوراکی‌های مفیدی را هنگام مطالعه کردن مصرف کنید. میوه‌جات، انواع مغزها، سبزیجاتی مانند کرفس و هویج می‌توانند در کنار تامین انرژی مورد نیاز بدن و مغز شما، به بهبود عملکرد مغز نیز کمک کنند.

تنوع در مطالعه دروس

تنوع در مطالعه دروس اختصاصی وعمومی یکی از آن مواردی است که می تواند به عنوان بهترین روش درس خواندن از آن یاد کرد. .

خواب و استراحت کافی

زمانی که خسته هستید مغزتان کشش لازم را نداشته و نمی توانید آن طور که باید و شاید مطالب را یاد بگیرید.

در نتیجه، یکی از نکاتی که  زمان درس خواندن باید به آن توجه لازم را داشته باشید،استراحت و خواب کافی است. در زمان درس بخوانید، که کاملاً سرحال و شاداب هستید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *