تاثیر معدل در کنکور سراسری

همه ما میدونیم که کنکور و ارزشیابی دانش آموزان در طول فقط 4 ساعت نمی تونه معیار خوبی برای راهیابی به دانشگاه باشه. به خاطر  همین سازمان سنجش سعی کرده که راههای جایگزین رو پیشنهاد بده  راههایی که تا به حال پیشنهاد داده اینها بوده:

  • حذف کامل کنکور
  • چند مرحله ای کردن کنکور
  • جایگزینی المپیاد ها و المپیادی برگزار کردن کنکور
  • تاثیر معدل

راه 1 به هزار و یک دلیل هیچ وقت اجرایی نشد، راه دو در سالیان دور اجرایی شد اما دیگه ادامه دار نشد  در مورد راه 3 هم کلا جایگزینی کنکور با آزمون تشریحی به این دلیل که سلیقه مصحح هم در اون تاثیر داره خیلی اجرایی نشده و نیست. در این مقاله در مورد راه حل 4 بحث میکنیم.

چقدر معدل در مقابل خود آزمون مهمه؟

قبل اینکه با عدد و رقم در مورد این موضوع صحبت کنیم، ماحصل چند تا از تجربه های عینی که مشاهده کردم رو خدمت شما ارائه میدهم. اگه برای رتبه های خوب تلاش میکنید و شاگرد خوبی هستین باید بدونید که معدل خیلی تاثیر خاصی برای شما نخواهد داشت چون احتمالا معدل شما چند صدم یا 1 نمره نهایتا از دیگران کمتر یا زیادتر خواهد بود پس زیاد بودن معدل شما از دیگری یا کمتر بودن اون از رغیبان تاثیر خاصی ندارد. کلا چیزی بیشترین تفاوت رو بین شما و دیگران ایجاد میکنه زمین مسابقه کنکوره. من دانش آموزهایی رو دیدم که معدلشون حتی نیم نمره هم از دیگری بیشتر بوده اما در اما دانش آموز با معدل کمتر مثلا کنکور رو رتبه 100 گرفته و دانش آموزی که معدل بالاتری داشته رتبه 5000 گرفته.

چرا سازمان سنجش تاثیر معدل رو بیشتر نمیکند؟

در حال حاضر به این خاطر که آزمون های تشریحی سلیقه ای تصحیح میشن و سلیقه تصحیح کننده هم در اون دخیل هست پس سازمان سنجش نمیتونه امتیاز معدل رو خیلی بالا ببره.

به علاوه اینکه سئوالات امتحانات نهایی معمولا خیلی ساده هستن و تعداد زیادی از افراد هستن که توی این امتحانات نمرات بالا میگیرن، فقط کافیه سختی کنکور، محدودیت زمانی کنکور، استرس کنکور رو یک لحظه با آزمون های نهایی مقایسه کنین تا اینکه بفهمین چرا سازمان سنجش ملاک اصلی اش رو خود کنکور قرار داده.

تاثیر معدل در کنکور

در کنکور های سالهای گذشته برای بیان تاثیر معدل از درصد هایی مانند 30 درصد یا 25 درصد استفاده شده است اما چیزی که مشخص است این هست که معدل شما در کنکور تبدیل به تراز میشود و فقط معدل نهایی دانش آموزان نظام جدید در آن موثر خواهد بود.

تاثیر معدل در کنکور برای چه کسانی کمتر خواهد بود؟

مسلما کسانی که در سالیان دورتر دیپلم خود را اخذ کرده اند، ضریب تاثیر معدل کمتری را خواهند داشت به این دلیل که درسهایی که در آن زمان اونها را امتحان داده اند مطابقت کمتری با کنکور های سالهای اخیر دارد از این رو سازمان سنجش تاثیر معدل داوطلبان فارغ التحصیل دیپلم سالهای 1384 تا 1397 را به مقدار کمتری (25 درصد) در کنکور تاثیر میدهد.

چگونگی اعمال معدل؟

در این بخش به صورت کلی در مورد تاثیر معدل صحبت میکنیم، اول اینکه باید بگم که نمرات شما تبدیل به نمره تراز میشن.

فرمول فوق، برای داوطلبانی که تاثیر معدل آن ها به دو صورت 5 و 25 درصدی می باشد، مطابق زیر است.

نتیجه = (تراز در امتحان نهایی سوم دبیرستان × 0/25) +(تراز در امتحان نهایی پیش دانشگاهی × 0/05) + (تراز در آزمون سراسری× 0/70)

اما این فرمول قطعی نیست و ممکن هست متغیر باشد، تراز در کنکور سراسری دارای پراکندگی بالایی هست (واریانس بالایی دارد)، فاکتور های مختلفی باعث این امر میشوند استرس، سختی سئوالات، فشار بالای آزمون، محدودیت زمانی و غیره. اما ترازهای مربوط به معدل معمولا برای دانش آموزان دارای پراکندگی کمتری هستند. اگر شما از آن دسته از دانش آموزان هستید که خیلی رقابت کنکور را جدی نگرفته اید و به حداقل ها راضی هستید پس معدل نهایی میتواند باعث تفاوت شما با دیگر داوطلبان باشد.

اما اگر به شدت به دنبال دانشگاهها و رتبه های خوب هستید توصیه میشود که کنکور سراسری را به عنوان فاکتور اصلی جداکننده شما از رقبا در نظر بگیرید و روی معدل هم سرمایه گذاری کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *