تغذیه مناسب هنگام درس خواندن برای کنکور

کنکور یکی پر استرس ترین وحساس ترین امتحان در زندگی دانش آموزان است. همونطوری که درس خوندن و مطالعه تو این دوران از جایگاه ویژه‌ای برخورداره آمادگی‌ ذهنی و جسمی هم در موفقیت شما نقش بسزایی خواهد داشت.

یکی از موارد مهمی که همه داوطلبان باید به آن توجه کافی داشته باشند، سلامت جسمی و فیزیکی فرد است.

سلامتی هر فرد به تغذیه‌ی او بستگی دارد، داشتن یک برنامه‌ی تغذیه‌ای سالم می‌تواند تأثیرات مثبتی روی عملکرد فرد داشته و قدرت جسمی، حافظه و شادابی او را تأمین کند. به خاطر اهمیت موضوع تغذیه برای داوطلبین کنکوری قصد داریم در این مطلب داوطلبان  عزیز را با راهکارهای مفید برای داشتن تغذیه‌ی مناسب در دروان کنکور آشنا کنیم.

چون داوطلبین در این سال باید در طول روز بیشتر ساعات خود را به مطالعه و آموزش مطالب درسی بپردازند تا بتوانند موفق شوند. داشتن تغذیه‌ی مناسب می‌تواند از کسالت و خواب‌آلودگی، بیماری‌ها، بی‌خوابی، عدم تمرکز و … جلوگیری کرده و حتی یک تغذیه‌ی مناسب می‌تواند قدرت بدنی، حافظه و تمرکز و یادگیری فرد را بالا ببرد تا او بتواند در هنگام مطالعه بدون خستگی به یادگیری دروس بپردازد.

مواد غذایی که روزانه به‌عنوان وعده‌های غذایی یا میان وعده‌ها مصرف می‌کنیم میتواند بر سلامتی جسمی و روحی ما تأثیر زیادی بگذارد. بسیاری از مواد غذایی مصرفی ما نه‌تنها ارزش غذایی ندارند، بلکه برای بدن نیز مضر هستند. آشنایی ما با مواد غذایی سالم و مفید می‌تواند تأثیرات مثبتی در زمان مطالعه ما داشته باشد.

تغذیه نادرست منجر به کمبود برخی ویتامین‌ها  در بدن میشود، که موجب بروز بسیاری از بیماری‌ها در فرد کنکوری می‌شود. حتی تغذیه‌ی نامناسب و غلط می‌تواند روی خواب فرد نیز تأثیر بدی بگذارد و استراحت کم و بی‌کیفیت، بریادگیری او نیز تأثیر خواهد داشت.

همانطور که برای مطالعتان یک برنامه ریزی دارید برای تغدیه خود نیز یک برنامه برنامه ریزی داشته باشید.

 در دوران کنکور صبحانه حتما بخورید

داوطلبین حتما دقت داشته باشید هیچکدام از وعده غذایی را حذف نکنید. برخی از داوطلبین صبحانه نمیخورند ، وقتی صبحانه نمی خورید، دچار افت قند خون میشه و همون‌طور که میدانید یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش تمرکز و یادگیری، افت قندخون هست. صبحانه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی شناخته شده است. چون که کنکوری‌ها بیشتر از ساعات مربوط به بعد از صبحانه برای یادگیری و مطالعه بهره می‌برند. و در ساعات اولیه‌ی صبح میزان یادگیری بالاتر از ساعات دیگر است،

در وعده‌ی صبحانه از مواد قندی ساده مانند قند، شکر، مربا و شکلات استفاده نکنید. مصرف این‌گونه موادباعث  بالا رفتن ناگهانی قند خون شده که با بالا رفتن سطح انسولین فرد دچار خستگی، بی‌حوصلگی و سردرد خواهد  شد. بهتر است بجای مصرف این مواد از خرما در وعده‌های صبحانه استفاده شود. و همچنین

از مواد غذایی مغذی مانند پنیر، گردو، خامه، عسل، کره و مربا برای صبحانه بسیار خوب و مفید است. شیر و تخم‌مرغ هم برای تأمین پروتئین موردنیاز بدن و جلوگیری از افت قند خون بسیار موثر می‌باشند.

بهتر است به جای 3 وعده، 5 وعده غذا بخوریم ، وعده غذای سبک جانشین 3 وعده غذای سنگین و حجیم در روز شود. زیرا غذای پر حجم خواب آلودگی و کسالت را به همراه دارد و مانع درس خواندن دانش آموز می شود.

سعی کنید در روز بسیار آب بنوشید زیرا مصرف آب باعث  کاهش خستگی و افسردگی خواهد شد .

مواد غذایی سرشار از ویتامین B,C,D حتما در برنامه غذایی خود بگنجانید. مثل انواع سبزیجات ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ، فلفل فرنگی و مرکباتی مانند پرتقال،لیمو شیرین و ترش، توت فرنگی، و کیوی به علت داشتن ویتامین C در تقویت قدرت فکری و آرامش اعصاب نقش به سزایی دارد. ویتامین های گروه D هم در آرامش و تقویت حافظه موثر ند.ویتامین های گروه D در جوانه ها ، غلات سبوس دار ،حبوبات ، شیر و لبنیات، جگر، گوشت قرمز و تخم مرغ به مقدار زیاد وجود دارد.

هفته‌ای دو بار ماهی مصرف کنید زیرا ماهی ها  حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند.  که می‌تواند در افزایش قدرت یادگیری فرد مؤثر باشد.

میتوانید عسل و خرما همراه با شیر مصرف کنید که علاوه بر رساندن انرژی به کاهش اضطراب و استرس نیز کمک می‌کند. خرما دارای فسفر و کلسیم فراوان است و مصرف آن  باعث سلول‌های عصبی و تقویت مغز می‌شود.

روزانه یک لیوان شیر بنوشید. مصرف لبنیات را فراموش نکید. لبنیات در کاهش استرس و ایجاد آرامش بسیار مؤثر هستند،

اگر دچار کم خونی هستید به پزشک مراجعه کنید وهمچنین که از موادی که دارای آهن هستند مثل جگر ، حبوبات و گوشت استفاده کنند. کم خونی یکی از علل کاهش تمرکز ، خستگی در فرد میباشد.

مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان، برنج، سیب‌زمینی و حبوبات در این دوران حتما استفاده کنید.

پرخوری نکید و همچنین از مصرف غذاهایغذاهای سرخ‌کرده و پرچربحجیم و سنگین پرهیز کنند، زیرا مصرف  این نوع غذاها باعث اضافه وزن ، وهمچنین کسترول خون را بالا میبرد  باعث اختلال در یاد گیری وهمچنین اختلال در خواب میشود.

مصرف قهوه و کافئین و نوشابه‌های انرژی‌زا نیز باید در ایام کنکور به حداقل ممکن برسد.

داوطلبان کنکوری حتما سعی کنید در این دروان عادت های غذایی خود را تغییر دهید . مصرف مواد غذایی مفید و همچنین شیوه صحیح تغذیه باعث  تقویت حافظه همچنین تقویت قوای جسمی شما میشود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *