روشهای درست درس خواندن کنکور

مشکل خیلی هامون اینه که درس می خونیم تلاش می کنیم اما متاسفانه به اون نتیجه ای که می خوایم نمی رسیم و بعدش نا امید میشیم و شروع می کنیم خودمون رو با بقیه مقایسه کردن. اما فرق بزرگتون با داشن آموزایی که تلاش می کن و نتیجه هم می گیرن اینه که اونا راه درست درس خوندن و بلدن حتی بعضاشون شاید کمتر از بقیه هم درس بخونن اما نمره هاشون بالا تر بشه. باید بدونی که درس خوندن هم مثله ورزش کردن با تمرین می تونی توش حرفه ای شی و برای حرفه ای شدن توی هر کاری روش هایی وجود داره که با عمل کردن به اونا می تونی موفق شی.

مطالعه صحیح

چند تا مورد از عوامل  مطالعه صحیح رو ذیلاً لیست میکنم:

  1. اجتناب از استرس
  2. اعتماد به نفس
  3. روش های پیش خوانی
  4. نداشتن استرس
  5. روحیه کافی و عالی
  6. استفاده از راههای مختلف و نترسیدن از سعی و خطا

روشهای مطالعه درست

1. همیشه یه برنامه برای درس خوندن داشته باش

ساعت خاصی از هر روز رو به درس خوندن اختصاص بده و این برنامه رو صادقانه هر روز اجرا کن. مدت زمانی که  برای هر درس می ذاری رو بسته به توانایی های خودت برنامه ریزی کن. اینم بدون مدرسه و کلاس رفتن فقط شروع کارته  کار اصلی بعد از مدرسه شروع میشه و تنها توی کلاس نشستن و به درس معلم گوش دادن نمی تونی کل درس رو یاد بگیری باید حتما تمرین داشته باشی.

2. تمام وسایلی که موقع درس خوندن بهشون نیاز داری رو کنارت بذار

لوازم تحریر و همه کتابایی که می خوای حتی خوراکی ها و آب هم کنار درستت بذار اینطوری می تونی بدون وقفه درس بخونی فقط حواست باشه میزت رو شلوغ نکنی چون شلوغی حواس آدم رو بیشتر پرت می کنه مرتب تمام وسایلتو کنار هم بچین.

3. از فلش کارت استفاده کن

برای درس هات بخصوص انگلیسی و عربی و فارسی از فلش کارت استفاده کن اینطوری می تونی توی وقت مرده ات هم مثله وقتی که توی اتویوسی هم درس بخونی.

4. تمیز جزوه بنویس

وقتی جزوه ات تمیز باشه هم مطالب رو راحت تر به خاطر می سپاری هم مشتاق تر میشی برای خوندش. حتی بهتره وقتی معلمداره جزوه میگه جزوه رو به صورت پیش نویس بنویسی و وقتی رسیدی خونه تمیز جزوه ات رو بنویسی تازه درس هم برای مرور میشه.

5. مرور داشته باشید

با یه بار خوندن از مطلبی نمی تونی درست اون مطلب رو یاد بگیری باید اینقدر درس ها رو مرور کنی تا مطلب از حافظه کوتاه مدتت وارد حافظه بلند مدتت بشه و این این اتفاق فقط با داشتن مرور زیاد ممکن میشه.

6. تمرین حل کن

برای یادگیری بهتر لازمه که با سوالای اون درس آشنا شی با دیدن سوالای متفاوته که می تونی نکات اون درس رو پیدا کنی پس قبل از اینکه معلم ازت امتحان بگیره خودت از خودت امتحان بگیر و حتما جواب سوالا هم تحلیل کن و نکاتش رو توی یه دفتر بنویس و شب امتحان برای مرور درس ها دفتر نکته هاتو بخون.

7. توی کلاس خوب به درس گوش بدین و پیش خوانی داشته باشین

بهتره قبل از اینکه به کلاس بری پیش خوانی داشته باشی تا بدونی معلم می خواد درباره چه موضوعی درس بده و راحت تر درس رو یاد بگیری و سوالات بهتری بتونی از معلم بپرسی اگر پیش خوانی داشته باشی بعد کلاس هم می تونی زمان کمتری برای اون درس بذاری اما نتیجه خیلی بهری داشته باشی.

8. توی اتاق مناسب و ساکت درس بخون

حتی اگه همه جا خیلی شلوغ هست از هدفون استفاده کن. اتاقت رو قبل از درس خوندن مرتب کن و اتاق حتما برای درس خوندن نور کافی داشته باشه تا چشات کمتر اذیت شه. موبایل و وسایلی هم که حواست رو پرت می کنن هم بذار بیرون اتاق. پشت میز هم درس بخون نه روی تخت چون اگه روی تخت درس بخونی زود خوابت میگیره.

9. طولانی مدت درس نخون

توی درس خوندن هم زیاد افراط نکن استراحت های کوتاه بین درس هات بذار تا مغزت استراحت کنه بتونه مطالبی که خوندی رو طبقه بندی کنه توی این وصت هم سعی کن ورزش کنی و خوراکی های قندی بخوری.

10. اعتماد به نفس داشته باش  و هیچ وقت نا امید نشو

به جای اینکه به نمره های بدی که گرفتی فکر کنی تلاشت رو بیشتر کن. تمرکز کردن بر روی اتفاقای بد فقط بهت انرژی منفی می ده و حالت رو بدتر می کنه پس همیشه به هدفات تو زندگی فکر کن و مطمئن باش بهشون می رسی حتی اگه هزاران بار شکست بخوری.

11. بهترین منبع درسی رو برای درس خوندن انتخاب کن

خوندن از روی منابعی که کامل درس رو توضیح ندادن یا از جملات نامناسب استفاده کردن هم وقتت رو می گیره هم به جای اینکه درس رو یاد بگیری بدتر گیج میشی پس همیشه قبل از تهیه کردن هر منبع درسی درباره اش تحقیق کن که بهترین رو انتخاب کنی.

12. گروهی درس بخونید

با گروهی درس خوندن می تونی بهتر درس رو یادبگیری چون ممکنه دوستت یه نکته ای بدونه یا بهش توجه کرده باشه که تو بهش توجه نکرده بودی فقط مشکل این روش این جاست که نباید وقتتون رو تلف کنی و به جای درس خوندن تفریح کنید.

13. خوب بخوابید

اگه کم بخوابی نمی تونی روی درس تمرکز کنی و درس رو خوب نمی فهمی پس به جای اینکه شب تا دیر وقت فیلم ببینی و با گوشیت بازی کنی زود تر بخواب.

موارد به ترتیب اولویت درجه اهمیت
همیشه یه برنامه برای درس خوندن داشته باش. بسیار بسیار مهم
مرور داشته باشید. بسیار بسیار مهم
تمرین حل کن. بسیار بسیار مهم
توی کلاس خوب به درس گوش بدین و پیش خوانی داشته باشین. بسیار بسیار مهم
توی اتاق مناسب و ساکت درس بخون. بسیار بسیار مهم
طولانی مدت درس نخون. بسیار بسیار مهم
اعتماد به نفس داشته باش  و هیچ وقت نا امید نشو. بسیار بسیار مهم
بهترین منبع درسی رو برای درس خوندن انتخاب کن. بسیار بسیار مهم
گروهی درس بخونید. بسیار مهم
خوب بخوابید. بسیار مهم
تمام وسایلی که موقع درس خوندن بهشون نیاز داری رو کنارت بذار. مهم
از فلش کارت استفاده کن. مهم
تمیز جزوه بنویس. مهم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *