روش صحیح مطالعه زبان انگلیسی کنکور

درس زبان انگلیسی، آخرین درس از دفترچه عمومی کنکوراست و مانند سایر دروس عمومی ۲۵ تست از کنکور سراسری را به خود اختصاص داده است.

داوطلب باید به سوالات زبان انگلیسی از شماره ۷۶ الی شماره ۱۰۰ پاسخ دهد. ضریب این درس عمومی برای داوطلبان تمامی گروه‌ها برابر با ۲ است. داوطلبان باید در مدت زمان ۲۰ دقیقه به تمامی سوالات زبان انگلیسی پاسخ دهند. این بدین معنی است که داوطلب برای هر سوال تنها ۴۸ ثانیه فرصت دارد.

کسب نمره مطلوب در درس زبان انگلیسی با توجه ضریب آن در کنکور می تواند در رتبه شما تاثیرگذار باشد. سوالات این درس شامل ۳ سوال قواعد، ۷ سوال لغات، ۵ سوال کلوز تست و ۱۰ سوال reading یا درک مطلب است.

هر کدام از این بخش‌ها شامل درصد‌های زیر در کنکور زبان انگلیسی هستند:

  • بخش واژگان: ۳۲ درصد از سوالات زبان کنکور
  • بخش گرامر: ۱۶ درصد از سوالات زبان کنکور
  • بخش کلوز تست: ۲۰ درصد از سوالات کنکور
  • بخش درک مطلب: ۳۲ درصد از سوالات زبان کنکور

داوطلبان کنکور باید توجه داشته باشند که برای مطالعه درس‌های عمومی و تخصصی باید از روش‌های خاصی استفاده کنند. هر درس نحوه مطالعه جداگانه‌ای دارد که یکی از این درس ها درس زبان انگلیسی است. درس‌های عمومی معمولا دارای ترازهای پایینی هستند. همین موضوع سبب می‌شود داوطلبانی که تراز بالایی در این درس‌ها کسب می‌کنند، رتبه نهایی خوبی داشته باشند.

روش مطالعه زبان انگلیسی کنکور

بخش واژگان

بخش واژگان یا لغات بسیار فرار هستند. این بدین معنی است که داوطلب پس از خواندن لغات آن‌ها را فراموش می‌کند.

ابتدا باید تمام متن کتاب را مطالعه کنید و تمامی لغات مربوط به زبان انگلیسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را به خوبی مطالعه کنید. سعی کنید لغات را دسته‌بندی کنید و با توجه به کاربرد آن‌ها خصوصا در جملات آن‌ها را یاد بگیرید.

لغاتی که در ذهن شما باقی نمی‌مانند را در یک دفترچه، آن را یادداشت کنید، همچنین لغت ها را می بایست با یک یا چند مترادف و متضادهاي انگلیسی یاد بگیرید. بهترین روش برای یادگیری و به حافظه سپردن واژگان درس زبان انگلیسی فقط و فقط تکرار است. در واقع با تکرار می توان لغات را به حافظه بلند مدت خود انتقال داد.

زماني که تصميم داريد لغات مشکل را ياد بگيريد از تخيلتان استفاده کنيد و با تصويرسازي هاي خنده دار و عجيب از لغات، يادگيري را راحت‌تر کنيد.

چند روز بعد از مطالعه لغات می بایست به تست های مربوط به این بخش پاسخ دهید. تست‌های کنکور و تالیفی بخش لغات می‌تواند بهترین راه‌حل برای این بخش باشد. زمانی‌که تست‌های زبان را حل می‌کنید، تمامی لغات سوالات را نیز یاد بگیرید.

بخش گرامر

این بخش در کنکور سراسری ۴ سوال دارد. کتاب درسی منبع مناسبی برای تمرین و یادگیری گرامر می باشد.

توضیحات بخش قواعد درسی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم را در یک دفتر، یادداشت کنید و حتما به دقت مطالعه شود و سپس کاربرد قواعد در متن درس بررسی گردد. درمبحث گرامر مهم‌ترین نکته خلاصه‌نویسی اصولی و صحیح است.

گرامر‌ها را همراه با یک مثال در این دفتر یادداشت کنید. روش مطالعه گرامرباید به صورت درس به درس باشد. ا بدین معنی است که هر درس را بخوانید و خلاصه‌نویسی کنید. برای این‌که تسلط کافی بر گرامر داشته باشید باید تست‌های زیادی را حل کنید.

بخش کلوز تست

بخش کلوز تست ترکیب بخش‌های لغات، گرامر و درک مطلب است. معمولا نحوه استفاده از دو کلمه را بررسی می‌کند. کلوز تست‌ها درک مطلب‌هایی هستند که به موضوع خاصی اشاره می‌کنند.

برای حل کردن کلوز تست در کنکور سراسری توصیه می شود هر شب یک متن کلوز تست حل کنید. همچنین بهتر است ابتدا تمامی کلوز تست های کنکور سراسری را حل کنید و سپس به سراغ کلوز تست های تالیفی بروید.

یکی از مواردی که در تست‌ها بخش کلوز باید به آن توجه کنید، حرف اضافه است. حرف‌ اضافه فعل‌ها را با دقت بیشتری مطالعه کنید. اگر می‌خواهید در کنکور عملکرد خوبی در بخش کلوز تست داشته باشید باید متن را با دقت بخوانید.

بخش درک مطلب

در این بخش، دو متن ارائه می شود و بعد از هر متن چند تست وجود دارد. بهترین روش جهت حل تست های این قسمت آن است که ابتدا سوالات را بخوانید تا اول با موضوع آشنا شوید و سپس به سرعت به متن رجوع کرده و پاسخ سوالات را بیابید.

برای این‌که درک مطلب را به خوبی در کنکور پاسخ دهید باید در خانه درک مطلب را با دقت بخوانید.

تست‌های کنکور و تست‌های تالیفی بهترین راه‌حل برای شما هستند. تمرین و تکرار در این مسیر به بهترین شکل به شما کمک می‌کند.

تکرار و حل تست های زبان انگلیسی و برنامه ریزی درسی برای موفقیت در کنکور و امتحانات بسیار موثر است. نکته مهم دیگر این است که دانش آموزان برای موفقیت در کنکور و امتحانات نهایی، مطالعه کتاب های درسی را در الویت قرار دهند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *