روش مطالعه تستی در زمان کنکور

در کشور ما راه تحصیل در مقاطع بالا و ورود به دانشگاه شرکت در آزمون سراسری است. آزمونی که در آن سوالات چهار گزینه ای مطرح میشه. تقریبا همه دانش اموز ها برخلاف سال های قبل که در امتحانات مدرسه روزی یک درس را به صورت تشریحی امتحان میدادن، باید خودشون رو برای این شرایط محیا کنن که در یک زمان مشخص به سوالات همه درس ها پاسخ بدن و بتونن با ذهنی قدرتمند از همه مطالبی که یادگرفتن استفاده کنن.

از این رو مهم ترین تفاوت این آزمون با امتحانات مدرسه اینه که تو این آزمون شیوه نگارش سوالات متفاوته و جواب سوال به همراه سه گزینه دیگر در اختیار داوطلب قرار می گیره و داوطلب باید به اونا پاسخ بده  و از طرفی برخلاف امتحانات مدرسه تو باید قدرت پاسخ گویی به پرسش های همه دروسی که در طول چهار سال مطالعه کردی رو داشته باشی. داوطلبان زیادی وجود دارن که با اینکه در امتحانات مدرسه و امتحانات سال یازدهم نتایج درخشانی کسب کردن ولی از اونجا که نتونستن خودشون رو با شرایط جدید وفق بدن در آزمون سراسری با مشکل مواجه شدن و نتونستن نتیجه دلخواه خودشون رو کسب کنن.

مطالعه صحیح تستی

چند تا مورد از عوامل  مطالعه صحیح تستی رو ذیلاً لیست میکنم:

  1. اجتناب از استرس
  2. اعتماد به نفس
  3. روش های پیش خوانی
  4. نداشتن استرس
  5. روحیه کافی و عالی

مطالعه تستی

تست یعنی تسلط

شما توی آزمونی وارد میشد که برای هر سئوال زمان کمی دارید و از طرفی سئوالات هم گاهی به شدت سخت هستند. انواع و اقسام کتاب ها هم توی بازار هست و رقبای شما مجهز هستند.

پس وقتی شرایط اینقدر سخته باید تمام تلاشت رو بکنی و بدونی که برای اینکه شانسی داشته باشی نه فقط باید درس ها رو بدونی و بخونی بلکه باید مسلط هم باشی.

تفاوت قائل شدن بین امتحان تشریحی و تستی

باید بدونیم که امتحان تشریحی معمولا خیلی راحتتر قابل پاسخگویی هست زمان اونچنانی برای موفقیت در اون لازم نیست و سئوالاتش عمقی ندارن و راحت قابل پاسخگویی هستن.

تست زنی در حجم بالا

مطمئن باش هر چه قدر حجم تست هایی که در طول هفته کار می کنی بیشتر باشه حتما نتایج درخشان تری کسب میکنی. هیچ وقت فکر نکن تعداد تست هایی که زدی کافیه و دیگه نیاز به زدن تست نداری. بلکه باید برای هر درس تعداد بسیار زیادی تست رو در قالب آموزشی و زمان دار پاسخ بدی و حتی بعضی از تست ها رو برای چند بار پاسخ بدی. حتما تعداد تست هایی رو که برای هر درس می زنی در کنار ساعات مطالعه خودت در دفتری یادداشت کن و سعی کن هفته ای حداقل پنج تا ده تست به تعداد تست های هفته قبلی خود اضافه کنی

با عجله متن تست ها رو نخون

گاهی اوقات بچه ها فکر میکنن اگه با سرعت خیلی سریع سئوال رو بخونن توی وقت صرفه جویی کردن این در حالی هست که چون استرس هم دارن این باعث میشه یک سئوال رو بارها و بارها بخونن و باعث تلف شدن وقتشون و به هم خوردن تمرکزشون میشه پس سرعت ایده خوندن خودتون رو به تجربه پیدا کنید.

با استرس درس نخون

حتی اگه وقت خیلی کمی هم داری اصلا تند درس نخون مهم اینه که اون چیزی رو که داری می خونی یاد بگیری مثل خیلی از دانش آموزا نباش که وقتی کتاب رو تموم کردن میگن هیچی یادمون نمیاد با دقت درس بخون تا بتونی سر جلسه به اون سوالاتی که بلدی کامل پاسخ بدی.

توی یادداشت برداری وسواس نداشته باش

گاهی اوقات دانش آموزها و دانشجوها برای امتحان چنان مفصل یادداشت برداری میکنن که کل کتاب رو یه بار دیگه مینویسن که این باعث هدر رفتن زمان زیاد میشه و یادداشت های اینطور مفصل کیفیتی هم نداره.

خلاصه نویسی کن

برای تمامی دروس در طول ترم خلاصه بنویس مخصوصا برای دروس حفظی برای درس هایی مثل ریاضی هم فرمول ها رو جدا کنار هم بنویس این کار هم به یادگیریت کمک می کنه هم برای جمع بندی که موقع امتحان می خوای انجام بدی خیلی به دردت می خوره.

برای درس خوندن برنامه ریزی کن و سرحد زمانی تعیین کن

تعیین سرحد زمانی برای هر کاری باعث میشه خودتون رو مجبور کنید توی یه زمان محدود به اون برسید و خب این باعث تحرک بیشتر شما میشه تا اینکه انتهای کار شما باز باشه.

موارد به ترتیب اولویت درجه اهمیت
تست یعنی تسلط بسیار بسیار مهم
تفاوت قائل شدن بین امتحان تشریحی و تستی بسیار بسیار مهم
با استرس درس نخون بسیار بسیار مهم
تست زنی در حجم بالا بسیار بسیار مهم
با عجله متن تست ها رو نخون بسیار مهم
توی یادداشت برداری وسواس نداشته باش بسیار مهم
خلاصه نویسی کن

 

بسیار مهم
برای درس خوندن برنامه ریزی کن و سرحد زمانی تعیین کن بسیار مهم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *