روش مطالعه درس شیمی کنکور

دروس مختلف روش های مختلفی رو برای مطالعه دارن و دارای بخش های مختلفی هستند. یکی از درس هایی که خیلی ها باهاش مشکل دارن درس شیمی هست. اما شاید بشه گفت که اگه روی درس شیمی وقت بگذاریم، می تونیم تا حد خوبی تست های شیمی رو خوب بزنیم. درس شیمی هم موارد حفظی داره، هم فرمول داره و هم موارد مفهومی و غالب سئوالات، سئوالات مفهومیه.

پیشخوانی

همونطوری که در مقدمه هم گفتم شیمی درس مفهومی ای هست، پس اگه میخواین توی این درس سرمایه گذاری کنید، این رو به خاطر داشته باشین که خیلی بهتره که به صورت خیلی جدی پیشخوانی کنید، حتی اینکه از سال قبل برای سال بعد بخونید.

مسلط شدن به کتاب درسی

کتاب درسی حداقل چیزیه که باید بلد باشید، پس اون رو حتما کامل یادبگیرین.

خلاصه نویسی

برای مرور درس ها در روزهای نزدیک به کنکور یا دوران جمع بندی باید حتما از قبل خلاصه نویسی کرده باشی و اون زمان خلاصه ها رو مرور کنی. یکی از مزایای خلاصه نویسی کردن در طول سال تحصیلی این هست که دورن جمع بندی یک ماه آخر میشه سریع درس ها رو از روی خلاصه ها در زمان کم مرور کرد

مطالعه با جزوه یا درسنامه

این مرحله ممکنه چند روز طول بکشه اما اصلا نگران نباش و تا جایی که مطمئن شدی درس رو کاملا یاد گرفتی ادامه بده. گاهی اوقات شاید باید چند تا درسنامه رو بخونید یا اینکه از بین چند تا منبع یکی رو انتخاب کنید.

تست زنی

توجه داشته باش که به هیچ عنوان نباید تست های یک مبحث رو یکجا بزنی بلکه باید تست ها رو در چند مرحله تست زنی تقسیم بندی کن تا در هر بار مرور این مبحث تعدادی تست برای تمرین داشته باشی و این گونه  مرور ها تو رو حرفه ای میکنه. این مرحله یه جورایی مرحله حرفه ای شدنه.

مرور

بعد از تمام شدن مراحل تست زنی حال تست هایی که اشتباه پاسخ دادی و یا جواب ندادی ، مرور و بررسی کن و اگر نیاز بود می تونی درسنامه رو نیز مطالعه کنی.

تکرار کن و از تکرار نترس

بعد از تمام شدن مراحل تست زنی حال تست هایی که اشتباه پاسخ دادی و یا جواب ندادی ، مرور و بررسی کن و اگر نیاز بود می تونی درسنامه رو نیز مطالعه کنی.

نکات مهم

در کل برای به تسلط رسیدن در درس شیمی باید همیشه خلاصه نویسی داشته باشی و همیشه خلاصه هات رو مرور کنی

توصیه میشه روزانه حداقل 4ساعت را به مطالعه شیمی بپردازید . از فصول سخت و دشوار شیمی نیز غافل نشید که بیشتر مفهومی هستن و باید خیلی تمرین داشته باشید

جا داره بازهم به اهمیت کتاب درسی در درس شیمی تاکید داشته باشیم . با بررسی کنکور های سال های گذشته تا الان میشه با تاکید گفت که مرجع اول و آخر طرح تست طراحان از کتاب درسی است لذا خط به خط کتاب درسی را با دقت بیشتری بخون. پس اگه بخوام جمع بندی کنم شیمی آسونه فقط نیاز به وقت گذاشتن داره.

امتحانات نهایی شیمی

از اون جایی که امتحانات نهایی اغلب به صورت سراسری برگزار می شن و دبیر درس شیمی ، طراح سوالات امتحان نهایی شیمی نیست، لازمه  تو به صورت کامل تمام مباحث کتاب درسی رو مورد مطالعه قرار بده چرا که کتاب درسی بهترین منبع برای امتحانات نهایی هست. و تو  می تونی برای یادگیری بیشتر، از کتب و جزوه های کمک درسی استفاده کنی یا خلاصه نویسی هایی که سر کلاس یادداشت کردی رو مرور کنی

فراموش نکن که هنگام مطالعه‌ کتاب باید به تمام مفاهیم و تعاریف، فرمول‌ها، اعداد، جدول‌ها، نمودارها، تصاویر و حاشیه‌های مهم، توجه ویژه ای داشته باش بخش های “فکر کنید”، “آزمایش کنید” و “حل مسئله” رو مطالعه کن، چون در اکثر مواقع طراحان سوالات امتحانی از این بخش ها نیز سوال طرح می کنن

ولی به عنوان یک نکته کلی، اینکه معمولا سئوالات امتحان نهایی آسونه و سطح سئوالات به نسبت امتحانهایی مثل کنکور چیزی نیست.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *