روش مطالعه فیزیک کنکور

درس فیزیک یکی از درس های بسیار شیرین هست که متاسفانه خیلی ها در اون نتیجه لازمه رو نمیگرن. درس فیزیک تلفیقی از مسائل، سئوالات مفهومی و بعضی اوقات هم سئوالات حفظی هست. اما همونطوری که می دونید اصولا خیلی از وقت ها شما چیزی رو دوست ندارید به این خاطر که نتیجه دلخواه رو در اون نمیگیرید. پس اگر خوب نتیجه بگیرین نتیجه دلخواه هم در اون میگیرین. پس یه نگاهی به متن پایین بندازید امیدواریم که نتیجه لازم رو بگیرین.

پیشخوانی، پیشخوانی، پیشخوانی

خیلی از بچه هایی که توی این درس ضعیف یا متوسط هستن فکر میکنن که خب شاید کم هوش تر هستن. در صورتی که در 90 درصد موارد اینطور نیست، بچه هایی که توی درس ریاضی نتایج عالی میگیرن معمولا پیشخوانی قوی دارن.

پیشخوانی قوی یعنی چی؟ یعنی اینکه اون درس رو طوری پیشخوانی کردن که اصلا سطحی نیست یک ساعت و دو ساعت وقت نذاشتن روی اون مبحث و طوری اون مبحث قبل از کلاس توی ذهنشون هست که انگار اون رو سال پیش گذروندن اینها اون درس رو نه اینکه فقط خونده باشن، بلکه از چندین کتاب تست های آموزشی اش رو زدن، فیلم های آموزشی اش رو دیدن و …. . همه این کارها رو قبل از کلاس کردن!!!!

شاید باورتون نشه خیلی از بچه های المپیادی فرقشون با بقیه بچه ها این باشه که یکی دو سال زودتر اون درس رو پیش خوانی کردن!!!

نحوه حل مسائل

سئوالات فیزیک گهگاهی زیادی طولانی میشن و ظاهر ترسناکی دارن.

  • نترسید و خونسردی خودتون رو حفظ کنید
  • آروم و خونسرد سوال رو بخونید گاهی اوقات عجله توی خوندن میتونه مشکل ساز باشه
  • مفروضات و مساله رو خلاصه بردارید
  • حالا سعی کنید خیلی با آرامش راههایی که به ذهنتون میرسه رو روی کاغذ بردارید

سئوالات درس فیزیک خیلی وقت ها سخت تر از چیزی که واقعا هستن به نظر میرسن؛ اما به نظر من فیزیک درسی هست که سرمایه گذاری روش جواب میده. توی خیلی از فصل ها سئوالات تقریبا یکی هستن و حداقل چهارچوب سئوالات مشخصه و به نظر من به نسبت ریاضی (دیفرانسیل و گسسته و …) و حتی شیمی زودتر میشه (اگه پیشخوانی درست همونطوری که گفتم) نتیجه گرفت.

تمرین

بعد از یاد گرفتن مباحث فیزیک و خلاصه نویسی و حل کردن تمرینات تست زنی رو به صورت زماندار شروع کنیم تا مباحث تثبیت بشه و روی همه مباحث تسلط پیدا کنید

سعی کنید به سوالاتی که اشتباه جواب دادید یا اصلا جوابش رو نمیدونستید علامت بزنید و بعدا به ان رجوع کنید.

اگر مبحثی رو به صورت کامل یاد نگرفتی به سوالاتش رجوع نکن چون هم اعتماد به نفست رو کم میکنه هم سوالات رو نمیتونی حل کنی و وقتت رو هم از دست میدی

تقسیم و غلبه

کارهاتون رو اول به کار های کوچیکتر بشکنید، بعد اون کارهای کوچیکتر رو شروع کنید به شروع کنید به انجام دادن. مثلا فکر کنید که یه پیتزای کامل دارید زمانی از خوردنش لذت میبرید که به قطعات کوچیک تقسیمش کنید و بعد بخوریدش ، درسته!!!

حالا یک فردی رو فرض بفرمائید که میخواد یک کتاب 2000 صفحه ای رو تموم کنه، اگه همش به این فکر کنه که وای چقدر این زیاده، تمرکزش قطعا به هم میخوره و ناامید از تموم شدن کتاب میشه. این در حالی هستش که اگه فقط 6 صفحه در روز بخونه در قبل از تموم شدن سال کتاب رو تموم میکنه!!!

چون که حجم مطالب این درس به شدت بالاست قطعا توصیه میشه کارهای بزرگتون رو به کارهای کوچیک بشکنید اگه بخواین 8 تا کتاب 1000 صفحه ای فیزیک رو بخونید شاید کار خیلی بزرگی به نظر برسه اما اگه اون رو به کارهای کوچیک بشکنید چی؟؟؟؟

قورباغه رو قورت بده

این اصل به بیان ساده بهت میگه مهم ترین کار هر روزت (سختترین و شاید چیزی که ازش تنفر داری) رو بلافاصله انجام بده یعنی درابتدای برنامه و در ساعات آغازین روز که بیشترین انرژی را داریی باید سخت ترین مطلب رو که بیشترین میزان انرژی را از شما میگیره مطالعه کنی. این مورد می تونه در مورد مطالبی که به آنها علاقه کمتری داریی هم صادق باشه. به این ترتیب دیگه خیالت راحت هست که سخت ترین قسمت برنامه رو پشت سر گذاشتی.

شاید یه سری مباحث یه درسی مثل فیزیک سخت تر به نظر بیان خب برو سمتشون و اول اونها رو فتح کن.

مرور

توی مرحله مرور سعی کنید به سوالاتی که پاسخ داده بودیم و خلاصه نویسی کرده بودین و درسنامه ها و جزوه ها رو دوباره برای خودتون باز گو بکنید تا مطالب رو توی ذهن خودتون بگنجونید تا فراموشتون نشه.

تست هایی که  جواب نداده بودیم و یا اشتباه جواب دادید رو جستجو کنیم و اونها رو دوباره بررسی کنید و سعی کنید جواب درست آن را پیدا کنید اگر زمان داشتید تعدادی سئوال جدید از همون مبحث حل کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *