برای قبولی در پزشکی چند ساعت مطالعه کنیم؟

همیشه سوال دانش اموزان کنکوری این است استاندارد مطالعه برای موفقیت در کنکور چند ساعت در روز است؟ و یا این که در روز چند ساعت درس بخوانیم؟ تقریباً تمامی داوطلبان کنکور دنبال یافتن جوابی منطقی برای آن هستند.

در پاسخ باید گفت این که استاندارد ساعت مطالعه چقدر است نمیتوان مقدار ثابت و مشخصی را برای تمام داوطلبان کنکور اعلام کرد.

مثلاً نمی توان گفت که اگر تمامی داوطلبان ده ساعت در روز مطالعه کنند این ساعت را می توان ساعت استاندارد مطالعه در طول روز دانست. داشتن چند ساعت مطالعه در روز برای داوطلبان مختلف با توجه به شرایط زندگی و روحیه و توان یادگیری آنان کاملاً‌ متفاوت است. ممکن است توانایی یک فرد ده ساعت باشد و دادوطلب دیگر دوازده ویا پانزده ساعت در روز توانایی داشته باشد.

پس به طور دقیق نمیتوان گفت چند ساعت مطالعه برای کنکور لازم است. موفقیت در کنکور به عوامل زیادی بستگی دارد؛ که ساعت مطالعه یکی از مهمترین فاکتورها به شمار می آید. بیشتر از تعداد ساعات مطالعه کیفیت درس خواندن شما در این ساعات اهمیت دارد. یکی از سؤال‌هایی که ذهن بسیاری از دانش آموزانی که خود را برای کنکور آماده می‌کنند، همواره درگیر می‌کند میزان ساعات مطالعه است. توجه داشته باشید که ساعات مفید مطالعه تضمین کننده موفقیت شما در کنکور خواهد بود. پس در تعیین ساعات مطالعاتی برای کنکور باید به موارد مثل ساعت زیستی بدن، داشتن برنامه ریزی مناسب و تعیین اهداف مطالعاتی، توانایی‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود توجه داشته باشید.

اگر می خواهید در رشته پزشکی قبول شوید دقت کنید که به این رشته علاقه داشته باشید. زیرا این مسئله بسیار مهمی است اگر به شغل و این رشته علاقه داشته باشید قطعا می توانید در آن موفق شوید. با یک برنامه ریزی صیحیح و عمل کردن منظم به برنامه حتما شما هم میتوانید موفق شوید.البته باید گفت کار آسانی نیست و نیاز به تلاش وپشتکار زیادی دارد.

یکی از اصلی ترین و مهمترین اصل قبولی در رشته‌های دکترای حرفه‌ای (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) یک برنامه مطالعاتی قوی هست. برنامه ای مشخص کند که در چه روزی از سال قرار است چه درسی را مطالعه کنید، چه زمانی قرار است خلاصه‌ هایتان را مرور کنید، چه زمانی وقت جمع بندی است و … بنابراین توصیه ما این است که با یک برنامه قوی و کارآمد در راه کنکور قدم بگذارید و همه چیز را از قبل مشخص کنید.

میتوانید بیوگرافی افراد رتبه های برتر افراد در سال های گذشته را مطالعه کنید و ببینید این افراد برای موفقیت خود چگونه برنامه ریزی کردند و چند ساعت درس میخواندند. این موضوع که بدانید رتبه های تک رقمی کنکور در سال های گذشته چند ساعت را صرف مطالعه می کنند می تواند بسیار برایتان مفید و کمک کننده باشد.

رتبه های برتر کنکور بیشتر از ۵۰ ساعت در هفته مطالعه می کنند. برخی از این افراد در روز ۹ ساعت و برخی دیگر بین 11 و 13 ساعت در روز مطالعه میکردند. بنابراین با یک برنامه ریزی درست از اتلاف وقت خودتان جلوگیری کنید.

پس برای قبول شدن در رشته پزشکی چه کار کنیم؟

  1. برنامه ریزی خوب و دقیق داشته باشید
  2. در کنار دروس اختصاصی مهمی مانند زیست، دروس عمومی را هم خوب بخوانید
  3. درست و با دقت مطالعه کنید.. دروس را خوب یاد بگیرید و درک کنید
  4. ساعت مطالعه خودتان را افزایش دهید. رتبه های برتر کنکور ساعت مطالعه بالایی دارند. اگر عادت به زمان طولانی مطالعه ندارید سعی کنید کم کم ساعت مطالعه خود را افزایش دهید.
  5. باید نسبت مطالعه دروس اختصاصی و عمومی رو رعایت کنید. توصیه میشه ۷۰ درصد ساعت مطالعه هفتگی دروس اختصاصی باشه و ۳۰ درصد هم دروس عمومی. کسی که هفته ای ۵۰ ساعت مطالعه دارد باید حدود ۳۵ ساعت دروس اختصاصی و ۱۵ ساعت در هفته دروس عمومی رو بخوند بین اختصاصی ها درسی که بیشترین ضریب در کنکور رو دارد باید وقت بیشتری گذاشته بشود. مثلا یک دانش آموز رشته تجربی حدود ۱۴ ساعت در هفته زیست شناسی (تقریبا هر روز ۲ ساعت)، حدود ۹ ساعت در هفته شیمی و حدود ۱۲ ساعت در هفته هم جمعا به ریاضی و فیزیک وقت بگدارید. برای چهار درس عمومی هم تقریبا هر کدوم ۴ تا ۵ ساعت در هفته یعنی در مجموع حدود ۱۵ ساعت.

علاوه بر برنامه ریزی دقیق ومنظم وتعیین کمیت و ساعت مطالعه، کیفیت مطالعه هم بسیار اهمیت دارد. مطالعه باید اصولی و عمیق باشد و شما باید تمام مطالبی را که میخوانید به خوبی درک کنید. یعنی اگر شما ۸۰ درصد مطالب رو با کیفیت و عمق بخوانید بهتر از این است که ۱۰۰ درصد مطالب رو با کیفیت و عمق کمتر بخوانید. شاید دانش آموزانی رو دیده باشید که ساعت مطالعه بالایی دارند اما نتیجه خوبی در و کنکور کسب نمیکنند. احتمالا کیفیت و عمق مطالعه این افراد پایین بوده هر چند کمیت و ساعات مطالعات آنان ممکن است بالا بوده باشد.

مهارت خود را در تست زنی بالا ببرید

یکی از رازهای موفقیت رتبه‌های برتر کنکور تست‌زنی زیاد بوده است. تست‌زنی حتما باید با مطالعه همراه باشد. یعنی اینکه هر درسی را که مطالعه کردید تست‌های مربوط به آن درس را حل کنید. زدن تست همیشه باید با مطالعه همراه باشد و بهتر است در آخر هر هفته یک بار دیگر تست‌های دروس خوانده شده در آن هفته را مرور کنید تا بهتر در ذهنتان جا بگیرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *