مدیریت زمان برای درس خواندن

مدیریت زمان برای هر کاری خیلی چیز مهمی هست، شما اول باید یک آستانه زمانی برای کار خودتون مشخص کنید و بعد هر مدتی یکبار خودتون رو چک کنید ببیند اصلا با این سرعت به هدفتون میرسید؟؟؟؟

چیزهای مزاحمی که مدیریت زمان ما رو به هم میزنه!!!

چند تا مورد رو لیست میکنم که باعث میشه ما نتونیم تایم رو مدیریت کنیم:

  1. موبایل (استفاده مدام)
  2. فیلم و تلویزیون و …
  3. راه دور تا مدرسه و دانشگاه و …
  4. فکر های تکرار شونده و آزار دهنده
  5. دخالت های بیجا در کارهای خانواده

روشهای مدیریت زمان

1. مرتب سرعت خودتون رو بسنجید

فرض کنید شما میخواین یه فیلم آموزشی رو ببینید که 120 فیلم 20 دقیقه ای داره، بعد آخر هفته که محاسبه میکنید میبینید به صورت متوسط هر دو روز یک فیلم تماشا کردید این در حالی هست، یعنی با یه حساب سرانگشتی 240 روز دیگه با این سرعت تموم میکنید، پس اگه میخواید زودتر تموم بشه باید دوباره برنامه ریزی کنید و سرعت مطالعه رو بیشتر کنید، به عنوان مثال اگه متوسط 3 ویدئو نگاه کنید 40 روزه این کار تموم میشه. این باعث میشه هیچ کاری تهش باز نباشه و زودتر تموم بشه.

2. کار ها تون رو الویت بندی کنید

خیلی هامون تو طول روز الکی وقتمون رو تلف می کنیم بعد وقتی شب میشه تازه یادمون میوفته که ای وای که چقدر کار داریم و هیچ کاری رو انجام ندادیم بعد استرس میگیریم و حتی به خاطر استرس از اون تایم کم باقی مونده هم نمی تونیم درست استفاده کنیم. پس باید یاد بگیریم گاهی برای انجام دادن کار های بزرگ ، کار های غیر ضروری رو حذف کنیم یا حداقل زمان کمتری براشون بذاریم.

3. قانون یک در میان رو رعایت کن

به طور کلی مطالب به 2 حالت حفظی و حل کردنی تقسیم میشه. از اونجایی که هر کدوم از مطالب حافظه محور و مسئله محور از نیمکره های جداگانه مغز کار بیشتری می کشه، رعایت این اصل انرژی مغزت رو بالا میبره.(یک درس حفظی و یک درس حل کردنی به صورت یکی در میان مطالعه کنی).

4. تنبیه

برای خودتون تنبیه در نظر بگیرین، اگه حواستون پرت شد. فقط نکته همه اینجاست تنبیه نباید خیلی سنگین باشه که اصلا اجرایی نباشه!!! نه خیلی سبک باشه که انجام دادنش باعث بازدارندگی شما نشه.

5. جایزه

برای خودتون جایزه تعیین کنید. اگه به هدف مطالعاتی خودتون رسیدید، به خودتون جایزه بدید. فقط توی این هم افراط و تفریط نکنین. یکدفعه برای یه ساعت مطالعه با تمرکز دیگه خیلی خوشحال نشین. جایزه هم باید متناسب با دستاورد و فعالیت شما باشه.

می تونید کار هایی که دوست دارید رو انجام بدید، فیلم مورد علاقه تان رو ببینید یا حتی به موسیقی محبوبتون گوش کنید.

6. عادت های خود رو مدیریت کن

نگذار وقتت به بطالت گذرانده بشه. تلفن و موبایلت را موقع مطالعه خاموش کن واجازه نده کسی وارد اتاق مطالعۀ تو بشه.

7. تعیین بازه زمانی درست برای مطالعه

تو نه تنها باید یک مکان اختصاصی برای مطالعه فراهم کنی  بلکه باید بازه های زمانی را برای تمرکز خودت در نظر بگیر. بازه های زمانی بین 40 تا 50 دقیقه زمان مناسبی برای مطالعه می باشد. این بازه زمانی بر اساس موضوع مطالعه و تمرکزت  می تونه بیشتر یا کمتر بشه.

8. انگیزه

یکی از مشکلات ما نداشتن انگیزه برای کارهامونه. اینکه ندونیم تهش ما چی میخوایم، چطور وقتی انگیزه نداشته باشیم میتونیم کار سختی مثل مطالعه رو از پسش بربیام. برای همه شما روشنه که درس خوندن گاهی اونقدری سخت میشه که انسان به هر کار مرتبط و غیرمرتبطی دست میزنه که از اون فرار کنه، گاهی اوقات افکاری توی مغز ما تکرار میشن، شاید باعث تعجب خود ما هم بشن که چرا به ذهن ما خطور کرده. بنابراین درس خوندن خودش، کار سختی محسوب میشه چطور وقتی انگیزه نداشته باشیم میتونیم کار سختی رو انجام بدیم، روش تمرکز داشته باشیم و توی جزء بهترین ها باشیم.

9. تقسیم و غلبه

کارهاتون رو اول به کار های کوچیکتر بشکنید، بعد اون کارهای کوچیکتر رو شروع کنید به شروع کنید به انجام دادن. مثلا فکر کنید که یه پیتزای کامل دارید زمانی از خوردنش لذت میبرید که به قطعات کوچیک تقسیمش کنید و بعد بخوریدش ، درسته!!!

حالا یک فردی رو فرض بفرمائید که میخواد یک کتاب 2000 صفحه ای رو تموم کنه، اگه همش به این فکر کنه که وای چقدر این زیاده، تمرکزش قطعا به هم میخوره و ناامید از تموم شدن کتاب میشه. این در حالی هستش که اگه فقط 6 صفحه در روز بخونه در قبل از تموم شدن سال کتاب رو تموم میکنه!!!

10. قورباغه رو قورت بده

این اصل به بیان ساده بهت میگه مهم ترین کار هر روزت (سختترین و شاید چیزی که ازش تنفر داری) رو بلافاصله انجام بده یعنی درابتدای برنامه و در ساعات آغازین روز که بیشترین انرژی را داریی باید سخت ترین مطلب رو که بیشترین میزان انرژی را از شما میگیره مطالعه کنی. این مورد می تونه در مورد مطالبی که به آنها علاقه کمتری داریی هم صادق باشه. به این ترتیب دیگه خیالت راحت هست که سخت ترین قسمت برنامه رو پشت سر گذاشتی.

اولویت بندی

توی این بخش اولویت موارد ذکر شده بالا توی جدول زیر مشخص شده:

موارد به ترتیب اولویت درجه اهمیت
مرتب سرعت خودتون رو بسنجید بسیار بسیار مهم
کار ها تون رو الویت بندی کنید بسیار بسیار مهم
تقسیم و غلبه بسیار بسیار مهم
قورباغه را قورت بده بسیار بسیار مهم
انگیزه بسیار بسیار مهم
عادت های خود رو مدیریت کن بسیار بسیار مهم
تعیین بازه زمانی درست برای مطالعه بسیار مهم
تنبیه مهم
جایزه مهم
قانون یک در میان رو رعایت کن مهم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *