مدیریت زمان در کنکور

مدیریت زمان در کنکور سراسری بسیار سخت تر از آزمون های عادی و آزمایشی هست، به این دلیل که شما احتمالا به شدت تحت فشار و استرس هستید، شاید فکرهایی شما رو آزار بده و توی مغز شما تکرار بشه گاهی اوقات شاید احساس ناامیدی بکنید و احساس کنید همه چیز از دست شما در رفته!!!!

چیزهای مزاحمی که مدیریت زمان آزمون کنکور رو ما رو به هم میزنه!!!

چند تا مورد رو لیست میکنم که باعث میشه ما نتونیم تایم رو مدیریت کنیم:

  1. زیر ساخت آموزشی ضعیف کشور
  2. حساسیت کاذب ایجاد شده توسط خانواده
  3. افکار آزار دهنده و تکرار شونده
  4. ناامیدی

روشهای مدیریت زمان تست

1. برای جنگ آماده بشید

باید بگم که کنکور شاید یکی از اولین جنگ های زندگی تون هست که شما باید خیلی از چیزها رو توی اون شکست بدین. میگن که که مربی بارسلونا “گواردیولا” برای اینکه تیمش رو برای جنگ توی هر بازی آماده بکنه به صورت روحی و روانی هم آماده جنگ میکرده بازیکن ها رو. مثلا برای اونها فیلم “گلادیاتور” را پخش میکرده.

پس باید بدونید که برای یه جنگ آماده میشد و از نظر روانی برای اون آماده بشین.

2. متمرکز باشید

حجم فکر هایی که توی ذهن شما میان توی شرایط استرس بیشتر خواهد بود که تا یه حدی طبیعی هست، اما تا جای ممکن باید روی کار خودتون متمرکز باشید و سعی خودتون رو بکنید و مابقی چیزها رو به خدای بزرگ بسپارید.

3. با روحیه باشید

گاهی اوقات بعضی ها هستن تو  کنکور با جواب ندادن به چند تست ، روحیه خود را از دست میدن. غافل از اینکه اگر سوالی سخت باشد، برای همه داوطلبان سخت است. گاهی اوقات با زدن ۶۰ درصد از سوالات هم همان نتیجه ای را می شود کسب کرد که در سالیان گذشته با درصد های بسیار بالاتر کسب کردن. اگرداوطلبان با نزدن چند تست روحیه خود را از دست بدن، به طور حتم در ماراتن کنکور جایگاهی کسب نمیکنن.

داوطلبانی که وقتی نمی تونن از پس حل یک یا حتی چند تست بر بیان دچار آشفتگی ذهنی میشن و کلا روحیه خود را از دست میدن، افرادی ایده آل گرا هستن و می خوان  به تمام تست های کنکور پاسخ بدن! این در حالی است که برترین نفرات در کنکور که تونستن به 100 درصد تست ها پاسخ بدن، بسیار کم بودن و تعداد اونا زیاد نیست. پس نباید نگران این باشی که چرا نمیتونی درسی رو 100 بزنی. اما نگران این مسئله باش که نتونی در جلسه آزمون و کنکور ، از تمام توانایی های علمی و خوانده های خود استفاده کنی. مهم نیست که نتونی به همه ی تست ها پاسخ بدی . مهم این است که بتونی به تست هایی که بلد هستی، پاسخ درست بدی.

4. دوری از خطای تندخوانی

گاهی اوقات بچه ها فکر میکنن اگه با سرعت خیلی سریع سئوال رو بخونن توی وقت صرفه جویی کردن این در حالی هست که چون استرس هم دارن این باعث میشه یک سئوال رو بارها و بارها بخونن و باعث تلف شدن وقتشون و به هم خوردن تمرکزشون میشه پس سرعت ایده خوندن خودتون رو به تجربه پیدا کنید.

5. اول به سوالاتی که بلدین یا آسونه جواب بدین

همه سوالات کنکور از امتیاز مساوی دارن و تو با پاسخگویی به سوالات سخت، متوسط و آسون امتیاز برابر کسب میکنی. پس بهتره که به پاسخگویی سوالات سخت پافشاری نکنی و به سوالاتی که بلدی پاسخ بدی. بهتره بین سوالاتی که به هیچ عنوان نمیتونی به اونا پاسخی بدی و سوالاتی که وقت گیر هستن، تمایز قائل شو تا در صورتی که وقت اضافه آوردی، سراغ سوالاتی که وقتگیر بودن بری. حتما در این باره علامت هایی را مشخص کن چون اگر که این سوالات قابل شناسایی شن بهتره. برای سوالاتی که اصلا بلد نیستی از علامت ضربدر و برای سوالاتی که نیاز به زمان بیشتری برای پاسخگویی به آونا داری، علامت مثبت یا دایره را به کار ببر تا در انتهای آزمون به این سوالات رجوع کنی.

6. تمرین مدیریت زمان در آزمون های آزمایشی

حتما قبل از کنکور یا امتحان های مهم تستی دیگه در آزمون های آزمایشی شرکت کنید و آزمون تون رو تحلیل کنید و ایرادتون رو توی همین آزمون ها برطرف کنید تا بتونید توی آزمون اصلی موفق بشید.

7. زمان مشخص شده برای هر درس رو برای اون درس اختصاص بدین

کنکور و آزمون های آزمایشی مربوط به اون برای هر درس یک تایم مشخصی گذاشته شده که بهتره طبق اون زمان به سوالات اون درس پاسخ بدین. هیچ وقت از زمان یه درس رو برای یه درس دیگه اختصاص ندین شاید اون درسی که فکر می کنید کمتر نسبت به درس های دیگه بلدین امسال طراح سوال های آسونی طرح کرده باشه و شما با حذف کردن اون درس از دیگر شرکت کننده عقب بیوفتین.

8. پاسخگویی در زمان مقرر شده

کسب درصد متعادل در همه درس ها، عامل مؤثری در افزایش نمره تراز و رتبه هست. بنابراین هر درس را فقط در زمان پیش بینی شده برای آن باید مورد توجه قرار داد. برای این کار باید در زمان شروع آزمون، زمان شروع هر درس را در ابتدای آن بنویس تا توجه بیشتری به اون داشته باشی . حتما ساعت مچی یا زمان سنج (کرنومتر) برای مدیریت زمان همراه داشته باش . در صورتی که سوال های ساده یک درس را پاسخ دادی و زمان اون درس هنوز تمام نشده بود، به سوالایی  که کنار اونا علامت منفی یا ضربدر قرار دادی، بپرداز و اگر زمان به اتمام رسیده بود، آن درس ها را رها بکن و به سوال های درس بعد پاسخ بده که البته این کار را باید در ابتدای جلسه برای تمامی درس ها انجام بدی. همانطور که بارها گفته شد و حتی نفرات برتر به این نکته تاکید دارن که عامل اصلی افزایش تراز و درصد در کنکور ، حل متعادل تمام دروس است.

9. اگر سر جلسه کنکور خسته شدید کمی استراحت کنید.

در هنگامی که احساس کردین چشماتون خسته شده و خیلی هم استرس دارین بهتره به مدت سی ثانیه چشماتون رو ببندید و صندلی تکیه بدین و کمی خوراکی که بهتره خوراکی قندی باشه مثل خرما یا شکلات باشه بخورید . فکر نکنید با این کار دارید وقتتون رو هدر می دید در واقع شما دارید انرژیتون رو برای حل سوالات بعدی افزایش میدین پس اصلا نگران این سی ثانیه نباشید.

چند نکته برای مدیریت زمان در کنکور

  1. ابتدا تمام جواب ها را به دقت بخون و بعدش جواب درست را علامت بزن؛ شاید پاسخ صحیح، گزینه چهارم باشه
  2. هیچ وقت سعی نکن ارتباطی بین پاسخ های صحیح پیدا کن.
  3. آرامش خودت رو سر جلسه آزمون و کنکور حفظ کن
  4. سوالات سخت، زمان بر و سوالاتی که پاسخ اونا رو بلد نیستی، با علامت های متفاوت جدا کن تا در زمان « وقت اضافه » بدونی باید به حل کدام سوال ها بپردازی
  5. تنها زمانی که اطمینان داری پاسخی که اول دادی اشتباه است، آن را تغییر بدی

اولویت بندی

توی این بخش اولویت موارد ذکر شده بالا توی جدول زیر مشخص شده:

 

موارد به ترتیب اولویت درجه اهمیت
برای جنگ آماده بشید بسیار بسیار مهم
متمرکز باشید بسیار بسیار مهم
با روحیه باشید بسیار بسیار مهم
دوری از خطای تندخوانی بسیار بسیار مهم
پاسخگویی در زمان مقرر شده بسیار مهم
اگر سر جلسه کنکور خسته شدید کمی استراحت کنید. بسیار مهم
زمان مشخص شده برای هر درس رو برای اون درس اختصاص بدین بسیار مهم
تمرین مدیریت زمان در آزمون های آزمایشی بسیار مهم
اول به سوالاتی که بلدین یا آسونه جواب بدین مهم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *