نحوه محاسبه تراز در کنکور و آزمون های آزمایشی

یک گزینه که در کارنامه داوطلبان کنکور و آزمونهای آزمایشی دیده میشود تراز هست که یکی از مهمترین فاکتورها برای قبولی و کسب رتبه خوب و عالی در کنکور است و تاثیر بسزایی دارد. تراز در واقع به صورت دقیق میزان سطح داوطلبان کنکور را مشخص می کند و باعث می شود رتبه هر داوطلب کنکور و سطح علمی اونها به صورت دقیق بررسی می شود و این رو باید دانست که تراز شرکت کنندگان در آزمون ها چه در آزمونهای آزمایشی و چه در کنکور بسته به میزان دشواری سوالاتی است که در آزمون ارائه شده. بر اساس سطح بندی در کنکور سوالات کنکور به سه دسته سخت ساده متوسط طبقه بندی میشن که چنان چه داوطلبان به سوالات سخت تر جواب بدن و پاسخ آن ها درست باشه ترازشون بالاتر هست. خب مشخصا میزان سختی و آسونی سئوالات در معیار درصد مشخص نمیشود.

محاسبه درصد درستی جوابها وتاثیر آنها در تراز

نمره خام به صورت درصد است که این درصد می تواند منفی باشه. این به این معناست که در کنکور جواب های اشتباه نمره منفی دارد کمترین نمره منفی 33.33 درصد است که مربوط به داوطلبانی است که به همه سوالات اشتباه پاسخ دادن و بیشترین نمره خام 100 درصد است است که مربوط به داوطلبانی است است که به تمامی سوالات درست پاسخ دادن و این رو باید بدانیم  تراز از نمره خام اهمیت بیشتری داره. همونطوری که مشخص هستش در نمره خام که به صورت درصدی بیان میشه، به هیچ وجه سختی و آسونی ملاحظه نمیشود.

محاسبه تراز

نمره تراز عددی است بین 0 تا ۱۰۰۰۰ که برای رتبه بندی راحت تر جدیداً آنرا بین 0 تا ۱۳ هزار تبدیل کردن( بسته به تعداد شرکت کنندگان) که البته از ماهیت تراز چیزی کم یا زیاد نمیشود در کنکور ۱۴۰۰ تراز منفی وجود ندارد و کسی که نمره خام او منفی ۳۳.۳۳ شده تقریبا نمره تراز او ۱۰۰۰ است و داوطلبانی که تراز آنها حدود ۵۰۰۰ باشه جزو دانش آموزان قوی و دارای  رتبه خوبی هستن

اگر نمره خام تو در یک درس مثلاً ۹۰ درصد بود به خود مغرور نشو و خوشحال نشو چون شاید آن مبحث آسان بود و همچنین اگر در یک درس ۲۰ درصد زدی ناراحت نشو شاید آن درس سخت بوده و برای همه سخت خواهد بود

در تراز بندی تمامی سوالات مهم هستند  یعنی اگر دیگران به آن سوال کمتر پاسخ صحیح بدهند ارزش ان سوال  بالا می رود و اینکه سطح بقیه افراد چطور باشد روی تراز شما نیز تاثیر می گذاره.

با توجه به شرایط کرونایی فعلی شما باید در خانه  از خودتان آزمونی که برای آماده شدن و برنامه ریزی برای کنکور است را بگیرید و در این ازمون  تراز و درصد را حساب کنید  با احتساب نمره منفی که بتوانید ارزشیابی دقیقی داشته باشی.

خیلی از بچه ها به این دلیل که هنوز با تراز آشنا نیستن، از معیار نمره خام یا درصد استفاده میکنن، ولی بهتره اگه میخواین خودتون رو منطقی تر آنالیز کنین، از معیار تراز هم استفاده کنین. در ذیل فرمول محاسبه تراز و نمره خام آورده شده است.

عوامل موثر بر تراز

عوامل موثر بر تراز در افزایش و کاهش تراز در کنکور تاثیر گذارند می ‌توان یکی از عوامل موثر در تراز را تعداد داوطلبان کنکور دانست که اگر تعداد آن ها زیاد باشد تراز کنکور در این رشته بالا می رود عامل دیگر سطح علمی شرکت کنندگان است که اگر سطح علمی داوطلبان کنکور بالا باشد کار برای تراز بهتر سخت میشود میزان مطالعه می تواند عامل دیگر باشد که می توان آن را با حل تست های کنکور و با برنامه ریزی منظم و پیوسته و آزمون های شبیه سازی شده و آزمون های آزمایشی می ‌توان خود را برای کنکور تقویت کرد و اینها همه در تراز کل تاثیر گذارند.

برخلاف نمره درصدی که عوامل بالا در اون نقش خاصی نداره، بنابراین مثلا اگه یه درسی مثل عربی که خیلی از بچه ها توی کنکور بد زدن و میانگین نمره های درصدی خیلی کم شد مثلا منفی شد، اونهایی که توی اون درس درصد بالایی رو بزنن توی رتبه شون تاثیر زیادی خواهد داشت.

یک نمونه عینی

در کنکور سال 84 برخلاف کنکور های گذشته که معمولا سئوالات خیلی آسون بودن، و از اون به بعد سئوالهای کنکور شروع به سخت شدن کرد، درس فیزیک بسیار سخت طراحی شده بود جوری که میانگین کشوری بسیار پایین شد، توی اون شرایط کسایی که روی درس فیزیک سرمایه گذاری کرده بودن نتیجه بسیار عالی ای گرفتن، من کارنامه هایی رو مربوط به اون سال دیدم که نمره فیزیک، نمره درس های دیگه رو به شدت پوشش داده بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *