روش تستی خواندن برای کنکور

مطالعه‌ی دروس از نظر نوع آزمون به دو دسته‌ی تستی و تشریحی تقسیم میشود. مبنای آزمون تستی مطالعه تشریحی دروس میباشد. زیرا مطالعه تشریحی دروس به درک صحیح و همه جانبه‌ی مطالب کمک میکند.

مطالعه‌ی تشریحی سبب تثبیت مطالب در ذهن و مطالعه‌ی تستی سبب سرعت عمل در به یادآوری مطالب می‌شود. هر داوطلبی جهت آماده شدن نهایی و حرفه‌ای برای کنکور، ناگزیر به حل تست و کسب مهارت در آن‌ است.

اگر فاصله شما تا کنکور زیاد است ، بهتر است فعلا تستی خواندن  را شروع نکنید و سعی کنید عمق درس ها را به خوبی یاد بگیرید. زیرا واقعیت این است که بهترین راه برای موفقیت در کنکور فهم عمیق دروس است. بنابراین وقتی فرصت کافی برای مطالعه و فهم دروس دارید، حتما برای این کار وقت بگذارید و بعد به سراغ تست بروید. ولی  نزدیک کنکور بهتر است درس هایی که هنوز در فهم مفاهیم اولیه آنها مشکل دارید را کنار گذاشته و بیشتر به مرور و تست بپردازید. در تستی خوانی باید بیشتر به جزئیات توجه داشته باشیم. بهتر است تا حد امکان بعد از مطالعه‌ی کامل کتاب درسی (حل و بررسی دقیق مثال‌ها و تمرینات تشریحی)، جزوه‌ی دبیر یا کتاب‌های آموزشی به سراغ اولین مرحله‌ی تست‌زنی بروید.

تست آموزشی

پرسش های چهار گزینه ای سوالاتی هستند که در جهت یادگیری و تثبیت هر چه بیشتر مطالب هستند. این تست ها که برای یادگیری مطالب استفاده می شود تست های آموزشی نام دارند. و زمان مشخصی برای پاسخ گویی آن ها در نظر گرفته نمی شود  . در این مرحله به هیچ وجه به دنبال گرفتن درصد و زمان نباشید؛ زیرا هدف، یادگیری مفاهیم درسی است و نباید با ایجاد محدودیت زمانی و استرس درصدهای کسب‌شده روند شروع یادگیری اولیه  شما را مختل یا کند کند و فقط هدف از زدن این تست ها یادگیری هر چه بیشتر مطالب و تسلط به آن هاست.

ابتدا تست‌ها را به صورت یکی یکی حل کنید و بلافاصله با کمک کتاب، جزوه و پاسخ‌نامه‌ی تشریحی، همه‌ی ابعاد سؤال تستی را تحلیل و بررسی کنید ، در صورت عدم توان حل کردن یک تست، ابتدا سعی کنید که از کتاب و جزوه کمک بگیرید و اگر باز هم نتوانستید، با نگاه کردن مرحله به مرحله‌ی پاسخ‌نامه‌ی تشریحی، تا حد ممکن خودتان سؤال را حل کنید تا باعث افزایش اعتمادبه‌نفس و درگیر شدن هر چه بیش‌تر ذهنتان با مفاهیم طرح‌شده در تست و کتاب درسی خواهد شد.

تست سنجشی

تست هایی با هدف سنجشی را هم بدون در نظر گرفتن زمان بزنید.

در انتها درصد گیری کنید.

سعی کنید تست ها در تعداد ۵۰ تایی و مباحث مجزا انتخاب کنید.

پاسخ های خود را کاملا تحلیل کنید.

پس از اتمام آزمون نکات مربوط به تست ها نت برداری کنید.

بهتر است در حد سختی تست های کنکور باشد.

تست های دوره ای

تست های دوره ای برای دوره ی مطالبی که در یک ماه گذشته مطالعه شده است. بسیار مفید است.

این گروه شامل تست های زده شده از مباحث مورد مطالعه و برای یادآوری مطالب  و مباحث گذشته میباشد.

در این دسته تست ها ی دوره ای میتوانید از تست های نشانه گذاری   شده ی تکراری و یا از منابعی که دارای سوالات ساده تری نسبت به منبع تست آموزشی هستند استفاده کنید.

تست زنی زمان دار

با توجه به این موضوع که درکنکور داوطلب باید در زمان مشخصی به سوالات پاسخ دهد یک داوطلب صرف زدن تست آموزشی  و دوره ای نمی تواند به موفقیت صد در صدی در تمامی دروس برسد. داوطلب بعد از انجام دادن همه کار های لازم برای تسلط به یک درس از جمله زدن تست آموزشی، تست دوره ای و مرور مطالب …… نیازمند این هم هستند که تست هایی را مطابق آزمون سراسری به صورت مجموعه ای و در زمان مشخصی پاسخ دهند.

این تست ها شامل تست هایی از تمامی مباحث مطالعه شده دارای درجات سطحی آسان،متوسط، دشوار و بسیار دشوار هستند که تمامی نکات اصلی آن مباحث را در تست های آموزشی و دوره ای  فراگرفته اید. به دواطلبان توصیه میشود حتما به صورت جدی تست های زمان دار کار می کنند که باعث افزایش دقت و سرعت العمل آنها در پاسخ گویی به سوالات می شود.

و میتوانند ازعهده زدن تست های چند درس بربیایند و جلسه آزمون را به خوبی مدیریت کنند.

مطمئن باشید هر چه قدر تست های بیشتری  در طول هفته کار کنید بیشتر باشد حتما نتایج درخشان تری نیز کسب خواهید کرد . برای هر درس تعداد بسیار زیادی تست را در قالب آموزشی و زمان دار پاسخ دهید و حتی بعضی از تست ها را برای چند بار پاسخ دهید. حتما تعداد تست هایی را که برای هر درس می زنید در کنار ساعات مطالعه خود در دفتری یادداشت کنید و سعی کنید هفته ای حداقل پنج تا ده تست به تعداد تست های هفته قبلی خود بیفزایید.

بهتر است تا زمانی که به مطالب آموزشی دروس تسلط کافی پیدا نکرده اند به سراغ تست های زمان دار نروند.

این نکته را هم باید در نطر داشته باشید تست زنی در دروس عمومی و اختصاصی کاملا باهم متفاوت هستند.

دروس عمومی : تست  های این دروس که  حفظیات هستند نباید بلافاصله بعد از مطالعه درس زده شوند  چون که این مطالب باید به حافظه ی بلند مدت شما انتقال یابد و شما با زدن آن تست ها بلافاصله بعد از مطالعه از حافظه ی کوتاه مدت خود استفاده میکنید.  سعی کنید تست های دروس عمومی را یک روز بعد از مطالعه برنامه ریزی کنید.

دروس اختصاصی : تست های این دروس که ع جنبه ی مفهومی دارند را بلافاصله بعد از خواندن درس آغاز کنید. با اینکار مفهوم در ذهن شما تثبیت خواهد شد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *