روش مطالعه ادبیات کنکور

درس ادبیات فارسی با ضریب 4 مهمترین درس عمومی در کنکور است. علاوه بر ضریب بالای این درس، ادبیات اولین درسی است که در دفترچه عمومی کنکور است.  این درس در کنکور ۲۵ تست را به خودش اختصاص داده است. مدت زمان پاسخ گویی به سوالات این درس ۱۸ دقیقه است.  پس داوطلبان باید اول به سوالات این درس پاسخ دهند. یک درصد خوب در این درس می‌تواند سرنوشت شما را تغییر دهد.

روش مطالعه ادبیات در کنکور چیست؟ چگونه باید درس ادبیات  که مهمترین دروس عمومی در کنکور است را بخوانیم؟

درس ادبیات در دروس عمومی به 6 مبحث در کنکور تقسیم می شود که شامل مباحث زیر با تعداد سوال مشخص می باشد:

  • تاریخ ادبیات: 3 سوال
  • املاء: 2 سوال
  • آرایه های ادبی: 3 سوال
  • قرابت معنایی: 9 سوال
  • زبان فارسی: 5 سوال
  • معنی: 3 سوال

ادبیات را نباید به  صورت درس به درس خوانند، مثلا از درس یک شروع می کنند تا درس آخر که این کاملا اشتباه و غلط است. بلکه باید مبحثی خوانده شود.

اما چرا مبحثی؟

زیرا سوالات ادبیات کنکور مبحث به مبحث داده می شود نه درس به درس و روش مطالعه هرمبحث هم با یکدیگر متفاوت است پس ما هم باید مبحثی مطالعه کنیم تا بتوانیم به خوبی به سوالات پاسخ دهیم . و در ذهنمان مطالب به صورت  مبحثی و منظم، دسته بندی  شود.

تاریخ ادبیات را چگونه بخوانیم؟

تاریخ ادبیات یک مبحث کاملا حفظی بوده که تنها راه تسلط به آن خواندن و تکرار کردن است. برای حفظ کردن تاریخ ادبیات تا می‌توانید از رمزگذاری و روش‌های ابتکاری  ویا از فلش کارت ها استفاده کنید.

روش درست مطالعه

حتما گروه واژگان زبان فارسی را تمرین کنید.

به هنگام خواندن لغات، واژگانی را که اهمیت املایی دارند، یادداشت و تمرین کنید.

دفترچه‌ای را برای نوشتن لغات مهم و اشتباهات متداول در تست زنی اختصاص دهید. چرا که لغات بسیار مشابه هم هستند و حجیم و احتمال فراموشی آن ها بسیار زیاد است.

آرایه های ادبی

آرایه ادبی جزء مباحث مهارتی است و بیشترین یادگیری آن در قالب تست‌زنی انجام می‌شود.

آرایه‌های ادبی یکی از قسمت‌های مفهومی ادبیات است ؛ پس با یک روش مطالعه تکنیکی می‌توانید بر این مبحث مسلط شده و درصد ادبیات خود را افزایش دهید.برای هر آرایه یک مثال حفظ باشید.

ابتدا یک آرایه را با توضیحاتش  بخوانید. بلافاصله بعد از مطالعه ۵ تست آسان حل می کنید تا تسلط تان بر آن آرایه افزایش یابد. برای هر آرایه یک مثال حفظ باشید. پس از مطالعه تمام آرایه ها و تسلط بر آنها، تست های ترکیبی هم بزنید.

پس از آن هر هفته تعدادی تست برای مرور بزنید تا مهارتتان بیشتر شود.حتی بهتر است روزانه یک تعداد تست را در نظر بگیرید و هر روز آنها را حل کنید

سعی کنید آرایه های آسان مثل اسلوب معادله ،حسن تعلیل و تلمیح و …  را در همان ابتدا یاد بگیرید تا بتوانید با حذف گزینه سوالات را حل کنید سوالات آرایه را اکثراً باید با حذف گزینه حل کرد یعنی مثلاً بررسی کنید که آرایه اسلوب معادله در گزینه هست یا نه که شاید دو گزینه حذف شود. پس دربخش آرایه ،تست زنی از اهمیت زیادی برخوردار است.

قرابت معنایی

میتوان گفت مهم‌ترین قسمت ادبیات قرابت میباشد؛ چون بیشترین تعداد تست و بیشترین درصد ادبیات را به خودش اختصاص می‌دهد؛ 9سوال یعنی ۳۶ درصد از  سوالات ادبیات مربوط به قرابت معنایی است .پس تا می‌‌توانید مهارت خود را روی این قسمت بالا ببرید.

ابتدا باید بر تمامی مفاهیم ابیات کتاب درسی آشنا باشید. درست است که بیشتر ابیات خارج از کتاب است ولی خیلی از سوالات از مفاهیم کتاب درسی مطرح می‌شود .بعد از تسلط بر مفاهیم کتاب درسی شروع به تست زنی کنید. می‌توانید روزانه چند تست بزنید تا تسلط تان افزایش یابد و سعی کنید مفاهیم را دسته بندی کنید تا بتوانید راحت تر به این سوالات پاسخ بدهید. مهم ترین نکته در قرابت معنایی، خواندن صحیح صورت سوال و گزینه هاست.

زبان فارسی

از درس زبان فارسی در کنکور سراسری ۵ تست مطرح می شود. زبان فارسی به سه بخش تقسیم می‌شود که عبارت است از: نگارش، دستور و مباحث پراکنده که بیشتر از قسمت بیاموزیم‌ها مطرح می‌شود. قسمت نگارش بیشتر حفظی است و اغلب سوالات کمتری در کنکور از این بخش مطرح می‌شود. دو تست واج و تکواژ و واژه از سخت ترین تست های درس زبان فارسی هستند. سه تست دیگر این درس از مباحث مفعول و مبحث اسم مشتق و مشتق مرکب و ساده است

بعد از مطالعه مفهوم یک بخش باید بلافاصله تست های آن را بزنید و تسلط خود را افزایش دهید.چون جنبه مهارتی دارد تاجنبه حفظی.

اگر تست های زیادی را حل کنید می توانید به این ۲۰ درصد پاسخ درست بدهد.

معنی لغت

علاوه بر لغات آخر کتاب، لغات متن درس هم در کنکور مطرح می‌شود. پس باید کتابی را تهیه کنید که همه لغات را داشته باشد. ابتدا لغات آخر کتاب‌ را بخوانید؛ سپس شب اول یک صفحه و شب دوم یک صفحه جدید و صفحه قبل را بخوانید، شب سوم یک صفحه جدید و دو صفحه قبلی، به این شکل یک صفحه را در پنج شب کامل مطالعه می‌کنید.

بعد از اتمام همه لغات به این شیوه تست بزنید. توجه داشته باشید هر تستی که پاسخ آن را نمی‌دانستید یا اشتباه زدید، علامت گذاشته و هر کلمه‌ای را که نمی‌دانستید، داخل یک دفتر بنویسید تا بعد آن را مرور کنید.

بعد از چند هفته تست‌زنی دوباره برگردید و کلمات کتاب‌های درسی و تست‌های علامت‌دار و کلمات نوشته شده در دفتر را مرور کنید. چون کلمات جزء حفظی‌ها هستند.

نکات مهم

خلاصه نویسی

در مطالعه ادبیات خلاصه نویسی الزامی است. خلاصه مباحث مختلف باید جدا

مرور مطالب

مرور باعث تثبیت مطالب در حافظه می شود. طبق نظر کارشناسان مرور به این روش انجام شود:

  • مرور اول، بعد از 24 ساعت
  • مرور دوم، بعد از 3 روز
  • مرور سوم، بعد از 1 هفته
  • مرور چهارم، بعد از 1 ما

نباید هیچ کدام از مباحث ادبیات کنکور حذف شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *