اصول انتخاب رشته پس از کنکور سراسری

بعد از شرکت در آزمون کنکور مهم‌ترین دغدغه داوطلبان، انتخاب رشته کنکور سراسری است و همیشه به عنوان یک چالش مهم برای تمامی داوطلبان کنکور سراسری محسوب می شود. مرحله‌ای که اگر به‌درستی انجام نشود زحمات یکی‌دوساله داوطلبان بر باد خواهد رفت.

انتخاب رشته به دلایل مختلفی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که موفقیت تحصیلی و موقعیت‌های شغلی فرد در آینده را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

انتخاب رشته کنکور سراسری با ادغام کنکور سراسری و دانشگاه آزاد، تنها مراحل ثبت نام، برگزاری آزمون و اعلام نتایج اولیه این دو دانشگاه با هم میباشد. مرحله انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی این دو دانشگاه به صورت جداگانه توسط سایت های سازمان سنجش و سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد انجام می شود.

داوطلبان با دانستن اصول انتخاب رشته کنکور سراسری می‌توانند با در نظر گرفتن رتبه و سهمیه خود مناسب‌ترین انتخاب برای تعیین رشته داشته باشند. ازاطلاعات کافی مانند تأثیر سهمیه داوطلب، آخرین رتبه قبولی هر رشته، رشته‌های پرطرفدار، شرایط پذیرش دانشگاه‌های مختلف، بازار کار رشته‌ها و … می‌تواند در زمان انتخاب رشته داوطلبان بسیار موثر باشد. ما قصد داریم در این مقاله اصول و اطلاعات لازم برای انتخاب رشته کنکور در اختیار داوطلبان قرار دهیم تا بتوانند آگاهانه مرحله انتخاب رشته را پشت سر گذاشته و وارد رشته مطلوب دانشگاهی شوند.

آشنایی با مراحل انجام انتخاب رشته هر دو دانشگاه سراسری و آزاد می تواند در کسب موفقیت نهایی و قبولی در رشته محل دلخواه داوطلب را بسیار کمک نماید. بنابراین برای رسیدن به قبولی نهایی باید انتخاب رشته درست و اصولی و با توجه به معیار ها و ملاک های مهم توسط داوطلب انجام شود.

اولین مرحله برای داشتن انتخاب رشته اصولی داشتن آگاهی لازم از اطلاعات درج‌ شده در کارنامه است. اطلاعاتی مانند: اطلاعات شناسنامه‌ای، معدل، سهمیه و ناحیه بومی و قطبی که سهمیه داوطلب مهم‌ترین مورد برای انتخاب رشته کنکور سراسری است. در ستون بعد علاقه‌مندی داوطلب به دانشگاه‌های پیام نور و غیرانتفاعی درج‌شده است. که در صورت علاقه‌مندی داوطلب می‌تواند با خرید کارت رشته‌های این دو دانشگاه را نیز انتخاب کنید. جدول بعدی نشان‌دهنده دوره‌های مجاز برای انتخاب رشته است که داوطلب در صورت داشتن حد نصاب نمره کافی می‌توانید دوره‌ها روزانه و دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنید و در سایر گزینه‌ها نیز همیشه مجاز می‌شود.

جدول وضعیت نمره و رتبه شامل مهم‌ترین اطلاعات در مورد عملکرد و تأثیر سوابق تحصیلی داوطلب برای انتخاب رشته هست. این جدول شامل نمره داوطلب در زیرگروه‌های مختلف است.

برای داشتن انتخاب رشته کنکور سراسری موفق، شناخت علایق و استعداد شخص ضروری است.  برخی از داوطلبان بدون توجه به علایقشان تنها به قبولی در دانشگاه فکر می کنند. این موضوع زمانی نمود می یابد که شما در همان رشته پذیرفته می شوید و هیچ علاقه ای به رشته خود ندارید و نتیجه آن همین مدارکی است که بسیاری از دانشجویان پس از فارغ التحصیلی دریافت می کنند و هیچ اطلاع و تخصصصی در رشته خود ندارند.

علاقه به رشته تحصیلی انگیزه دانشجو برای موفق شدن و رسیدن به هدف را تضمین می‌کند؛ اما نداشتن شناخت کافی از شرایط تحصیل و بازار کار یا مطابق نبودن خصوصیت و شرایط شخصیتی با رشته تحصیلی منجر به مشروطی، اخراج و عدم موفقیت در آینده خواهد شد یا اگر افراد تحت تأثیر محیط یا خانواده به سمت رشته‌هایی مثل پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و … گرایش پیدا می‌کنند؛ ممکن است این رشته‌ها هیچ تناسبی بااستعدادها و خصوصیات شخصی فرد نداشته باشد که این خود منجر به سرشکستگی فرد میشود.

داوطلبان کنکور سراسری برای داشتن انتخاب رشته موفق بعد از شناخت کافی در مورد استعدادهای ذاتی و شخصیتی باید آینده شغلی رشته موردعلاقه خود را ارزیابی کنند. مشورت با کارشناسان مجرب و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مربوطه در شناسایی بازار کار، آینده شغلی و میزان درآمد رشته موردعلاقه می‌تواند شناخت خوبی برای داوطلب بوجود آورد.

نتایج اولیه کنکور سراسری احتمالا در نیمه دوم مرداد ماه روی سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org  منتشر خواهد شد و داوطلبان می توانند بر اساس رتبه و تراز کسب کرده و در صورت مجاز شدن به انتخاب رشته، به صورت مجزا در انتخاب رشته کنکور و انتخاب رشته دانشگاه آزاد شرکت کنند .

متقاضیان انتخاب رشته کنکور سراسری می توانند بعد از مشاهده توضیحات کارنامه کنکور سراسری با توجه به اینکه در کدام دوره مجاز شده اند، می توانند نسبت به انتخاب 150 رشته مورد علاقه خود از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری در سایت سازمان سنجش به نشانی مذکور اقدام نمایند.

با توجه به اینکه هر ساله برخی از رشته ها به صورت جدید وارد دفترچه می شوند و یا اینکه برخی از شرایط تغییر می نمایند، به همین دلیل در صورت عدم اطلاع شما از این شرایط دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و همچنین سازمان سنجش هیچ گونه تعهدی در قبال این موضوع نخواهند داشت و به همین دلیل مسئولیت آن متوجه شخص داوطلب می باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *