بهترین زمان مطالعه دروس حفظی

این سوال خیلی از دانش آموزان است که چه زمانی را برای مطالعه ودروس حفظی مناسب است. هیچ زمانی به طور دقیق ومشخص برای مطالعه وجود ندارد. یعنی دقیقا نمی توان مشخص کرد که در چه هنگامی باید مطالعه کرد و در چه موقعی از آن پرهیز کرد. بلکه هر وقت احساس کردید که می توانید مطالعه کنید درس خواندن را شروع کنید.

زمان مطالعه بستگی به خود شما دارد که چه موقعی از نظر جسمی و روانی آمادگی لازم را دارید. اگر نسبت به زمانهای خاص برای مطالعه شرطی شده اید آن اوقات بهترین زمان مطالعه است. برخی از دانش آموزان در هنگام شب به خصوص در ساعات پایانی شب ذهنشان برای یادگیری آماده تراست. در حالی که برخی دیگر اوایل صبح را بهترین زمان برای مطالعه و یادگیری انتخاب میکنند.

دانش آموزان به این نکته توجه کنید: هم کمیت مطالعه مهم است و هم کیفیت و تنها در اینصورت است که شما میتوانید از مطالعه خود نتیجه خوبی بگیرید . ما در این مقاله به بهترین ساعات مطالعه کنکور ، بهترین زمان برای شروع درس خواندن برای کنکور ، ساعت مطالعه دروس حفظی برای کنکور و ساعات افزایش یادگیری مغز طبق تحقیقات بعمل آمده اشاره می کنیم.

بهترین زمان مطالعه در روز

درس خواندن در صبح

محققان عقیده دارند صبح زمان خوبی برای یادگیری است مغز در صبح سرحال بوده و هیچ‌گونه خستگی ندارد به همین دلیل توانایی یادگیری مطالب جدید را دارد و می‌تواند بدون خستگی تمامی مطالب و دروس را به درستی یاد گیرد. این محققان بهترین زمان را با آمادگی مغز و بدون خستگی آن عنوان می‌کنند. چون در طول روز محیط اطراف روشن است و نور خورشید به صورت طبیعی می‌تابد و نیازی به روشن کردن چراغ‌ها و روشنایی‌های مصنوعی نیست به همین دلیل ذهن نیز شما را هوشیار نگه داشته و علاوه بر کیفیت دید شما می‌تواند در جهت یادگیری نیز بسیار موثر باشد.

همچنین میگویند از آنجایی که مغز در طول شب به خوبی استراحت کرده و خستگی ذهن رفع شده است به همین دلیل زمان صبح آمادگی بیشتری داشته و می‌تواند مطالب جدید را به خوبی فرا گیرد. بنا براین هر مطلبی که در صبح فرا گرفته شود بهتر در ذهن باقی خواهد ماند. سعی کنید بیشتر مطالب را در طول روز و پس از خوردن یک صبحانه مغذی و کمی استراحت شروع کنید تا مطالعه بهتری داشته باشید و مطالب را سریع‌تر یاد گیرید.

مطالعه در بعد از ظهر

هرگز بعد از ناهار و شکم پر شروع به مطالعه نکنید حتماً بین وعده ی غذایی مثل ناهار وشام وآغاز مطالعه حداقل نیم ساعت فاصله باشد. بعدازظهر به عنوان بهترین زمان برای فعال شدن حافظه درازمدت عنوان شده است. که به همین دلیل این ساعت به بهترین زمان برای مطالعه دروس حفظی شناخته شده است.

مطالعه در شب

برخی از دانش اموزان دروس حفظی آخر شب مطالعه میکنند. البته برخی محققان میگویند چون خواننده بعد از مطالعه می خوابد ذهن فرصت كافی برای پردازش اطلاعات دارد و مطالب خوانده شده بهتر در حافظه تثبیت می گردد. بنابراین مطالب برای مدت طولانی تری در حافظه باقی می ماند. در واقع این گروه معتقدند از آنجا كه در هنگام خواب مطلب یا اطلاعات جدید دیگری وارد حافظه نمی شود لذا فرصت كافی برای پردازش اطلاعات وارده است.

آنان معتقدند با این روش مطالب خوانده شده بهتر به خاطر سپرده می شوند و كمتر فراموش می گردند، زیرا خواب فرصتی بسیار مناسب برای ماندگاری آنها در حافظه است. درس های حفظی رو شبها بخونین. ثابت شد به همین دلیل مطالبی که قبل از خواب مطالعه کردید بهتر در ذهن باقی میماند. (مطالعه تاریخ ادبیات،لغت و املاو… . ) سعی کنید دروسی که در طول روز مطالعه کردید در طول شب مرور کنید.

همانطور که مشاهده کردید یادگیری هر فرد با فرد دیگر تفاوت دارد. بستگی دارد ممکن است شما در این ساعات نسبت به بقیه اوقات شبانه روز، یادآوری بهتری داشته باشید. و یا درک مطلب شما در این ساعات قوی‌تر باشد.

در موقع مطالعه به این نکات توجه کنید

استراحت کافی

قبل از شروع و پس از پایان کمی استراحت کنید تا مطالب بهتر در ذهن شما باقی بماند.

دوری از مطالعه در زمان استرس

سعی کنید در زمان مطالعه حتماباید آرامش داشته باشید و با ذهنی به دور از دغدغه مشغول مطالعه شوید. بنابراین سعی کنید قبل از مطالعه از استرس عصبانیت، ناراحتی را از خود دور کنید. چون در این صورت اگر شروع به مطالعه کنید هیچ‌گونه تمرکزی بر روی مطالعه نخواهید داشت.

مطالعه در زمان مشخص

حتما سعی کنید در طول روز یک ساعت و یک مکان مشخص و را برای مطالعه در نظر بگیرید و به طور منظم در همان ساعت و مکان به مطالعه بپردازید.

دوری کردن مطالعه در زمان طولانی

هیچ‌گاه بیش از اندازه مطالعه نکنید. وقتی که در مدت زمان طولانی به مطالعه می‌پردازید ذهن پس از گذشت مدت زمانی خسته می‌شود و توانایی فراگیری مطالب جدید را نخواهد داشت .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *